REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

Jakubowski Ryszard
Większość aut terenowych jest wyposażonych w tzw. reduktor, zmieniający główne przełożenie skrzyni biegów fot.fotolia
Większość aut terenowych jest wyposażonych w tzw. reduktor, zmieniający główne przełożenie skrzyni biegów fot.fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda po bezdrożach i drogach polnych jest najczęściej znakomitym sprawdzianem umiejętności kierowcy i możliwości kierowanego przezeń pojazdu.

REKLAMA

Bardzo często dla pokonania takich przeszkód konieczne jest wykorzystanie wszystkich walorów pojazdu. Jest to łatwiejsze, jeżeli ma on automatyczną skrzynię biegów. Wystarczy ustawić ją na jazdę terenową – resztą zajmie się automatyka. W przypadku skrzyń tradycyjnych jest to dużo trudniejsze. Niemal we wszystkich samochodach osobowych nie ma specjalnego biegu do jazdy terenowej. Przełożenia są dostosowane do jazdy drogami normalnymi, o twardej nawierzchni, przez co niemal zupełnie nie sprawdzają się w terenie.

REKLAMA

Z uwagi na spore opory toczenia, jakie występują pomiędzy kołami i miękką nawierzchnią, oraz na liczne podjazdy, bardzo często zachodzi konieczność wykorzystywania prawie całkowitej mocy silnika. Z uwagi na konstrukcję skrzyń biegów, obroty mocy maksymalnej przypadają często powyżej 40 km/godz. Jazda z taką prędkością po nierównych drogach może być niebezpieczna. Dłuższa praca silnika z tak dużą prędkością obrotową może spowodować nadmierny wzrost temperatury płynu chłodzącego silnik, czyli do tzw. ugotowania, czyli - przegrzania silnika. 

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Jest to możliwe nawet przy wentylatorach o dużej wydajności, użytych do chłodzenia radiatora, ponieważ przy tak małych prędkościach naturalny przepływ powietrza pomiędzy rurkami chłodnicy niemal nie istnieje. Dlatego bezpieczny zakres obrotów powinien zamykać się pomiędzy obrotami maksymalnego momentu i obrotami mocy maksymalnej, bliżej jego dolnej granicy. Wykorzystywanie maksymalnej mocy silnika powinno być ograniczone jedynie do koniecznych przypadków.

Jadąc przez grząski piasek lub płytkie błoto należy starać się zachowywać tor jazdy zbliżony maksymalnie do prostoliniowego. Każdy skręt wiąże się z pokonaniem pewnego oporu, a to oznacza, że spod skręconych kół zostanie usunięte więcej materiału (piasku, błota itp) niż podczas jazdy na wprost. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do zakopanie się pojazdu. Jadąc po niepewnym gruncie, należy z powyższych powodów starać się utrzymywać jednakową prędkość, bez przyspieszeń i hamowania. Im prędkość jest mniejsza, tym trudniej o zakopanie się pojazdu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak parkować na wzniesieniu?

Jednocześnie trzeba pamiętać, że przy bardzo małej prędkości pojazd zbyt długo wywiera nacisk na jedno miejsce, co może powodować usunięcie się większej ilości materiału podłoża spod kół i „pogrążenie się” pojazdu w piasku lub w błocie. Wynika stąd konieczność znalezienia tzw. złotego środka, czyli prędkości, przy której uda się jechać po miękkim gruncie bez zapadania się kół. 

Większość aut terenowych jest wyposażonych w tzw. reduktor, zmieniający główne przełożenie skrzyni biegów. Działa on podobnie jak przerzutki w rowerze: po jego włączeniu taka sama prędkość samochodu osiągana jest przy wyższych obrotach, przez co auto jedzie wolniej i łatwiej jest wykorzystać jego osiągi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA