REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda w gęstym ruchu miejskim

Jazda w gęstym ruchu miejskim. Fot. Fotolia
Jazda w gęstym ruchu miejskim. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak jeździć w gęstym ruchu miejskim, by nie tworzyć większych korków, a wręcz przyczyniać się do upłynniania ruchu drogowego?

Spokojna jazda przyczynia się do upłynnienia ruchu i rozładowania zatoru. Natomiast nerwowe zachowania kierowców przynoszą odwrotny skutek i mogą być przyczyną stłuczek lub wypadków, które prowadzą do całkowitego zablokowania przejazdu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Największe korki związane są z przejazdami mieszkańców do pracy i powrotów do domu. Godziny natężenia ruchu są przewidywalne i kierowcy wyjeżdżając z miejsca swojego zamieszkania zazwyczaj wiedzą, jakiej sytuacji na drodze mogą się spodziewać. Pomimo tej wiedzy często zachowują się tak, jakby liczba samochodów na drodze ich zaskakiwała i pozwalają sobie na okazywanie nadmiernych emocji – komentują trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Najlepszym sposobem na zdenerwowanie jest opanowanie oddechu, czyli głębokie i równomierne oddychanie do czasu uspokojenia tętna. Nie wolno też doprowadzić do odwrotnej sytuacji, tzn. gdy kierowca jest tak spokojny, że ogarnia go senność i traci czujność. Prowadzący pojazd musi być zawsze skoncentrowany – przypominają trenerzy. 

REKLAMA

Zobacz też: Parkuj i jedź. To nie takie proste

REKLAMA

Zachowanie bezpiecznej odległości jest jedną z najważniejszych zasad w czasie jazdy w korku. Jeśli jedziemy za blisko samochodu przed nami, możemy nie mieć czasu na reakcję, gdy ten gwałtownie zahamuje. Dlatego dostateczny odstęp od poprzedzającego pojazdu jest bardzo ważny i powinien wynosić minimum 1,5 m.
Przewidywanie podczas jazdy w korku pozwoli uniknąć zablokowania skrzyżowania, przejazdu, czy przejścia dla pieszych. Nie należy wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli samochód nie ma wystarczająco dużo miejsca, by je opuścić. Podobnie z przejściem dla pieszych – powinniśmy zatrzymać się przed pasami i czekać, aż samochody stojące przed nami ruszą i zwolnią nam miejsce.

Gdy korek formuje się z powodu wypadku bądź robót drogowych, płynna jazda jest uzależniona od tego, czy samochody jadą na tzw. suwak. Jazda na suwak to nic innego jak jazda na przemian. Samochody jadą kolejno raz z lewej, raz z prawej strony niczym w zamku błyskawicznym. Taki styl jazdy pozwala zmniejszyć sumaryczną długość korka, utrzymać płynność jazdy i uniknąć zbędnego zatrzymywania się – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

W korku poruszamy się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy i umożliwiającą nam swobodne manewrowanie. Nie wyprzedzajmy pasem pobocza z prawej strony ani nie utrudniajmy powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

Ciągła zmiana biegów i stale wciśnięte sprzęgło podczas jazdy w korkach nie sprzyjają jego żywotności. W korku nie warto wrzucać drugiego biegu, ponieważ poruszamy się bardzo wolno, a samochody pokonują bardzo małe odległości i często się zatrzymują. Należy wobec tego spokojnie podjeżdżać na pierwszym biegu i wrzucać luz, jeśli tylko silnik zaczyna gasnąć. Ponadto stojąc na światłach, nie czekajmy z wrzuceniem biegu do ostatniej chwili. Przygotujmy pierwszy bieg wcześniej, wtedy szybciej ruszymy spod świateł, więcej aut będzie mogło przejechać przez skrzyżowanie i korek nieco się zmniejszy.

Źródło: Materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA