| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Niebezpieczny pasażer: jak go okiełznać?

Niebezpieczny pasażer: jak go okiełznać?

Pasażer to jeden z najniebezpieczniejszych "elementów" samochodu. Jak poradzić sobie z pasażerami w samochodzie w czasie jazdy?

Wśród czynników, utrudniających bezpieczne kierowanie samochodem jedno z czołowych miejsc zajmują pasażerowie jego auta, a zwłaszcza pasażerowie – doradcy i pasażerowie – krytykanci. Ich „sugestie” mogą doprowadzić do groźnego wypadku.

Kierowca samochodu jest jak kapitan statku lub samolotu i to wyłącznie on odpowiada za bezpieczeństwo swoje, swoich pasażerów i innych uczestników ruchu, którzy znajdą się na drodze jego pojazdu. Rola pasażerów w kierowaniu samochodem jest żadna. Niestety większość z nich uważa, że to oni są najważniejsi. Podróż odbywa się więc w atmosferze ich „dobrych” rad, pouczeń udzielanych kierowcy i krytyki wszystkiego, co on zrobi. W efekcie osoba prowadząca pojazd stopniowo zaczyna tracić nerwy, skupia się nie na tym, co dzieje się na drodze, a na tym, jak sprostać oczekiwaniom osób z nią jadących. W końcu, zdenerwowana i wściekła na doradców, zaczyna popełniać coraz więcej błędów, aż w końcu doprowadza do powstania groźnej sytuacji, z której nie zawsze jest wyjście.

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Pasażerowie najczęściej nie rozumieją, że słowa są niejednokrotnie znacznie silniejsze od czynów i to one mogą kosztować ich utratę zdrowia lub życia. Na drogach wydarza się wiele tragicznych wypadków, w których giną całe rodziny. Eksperci nie są w stanie ustalić przyczyn sporej części z nich. Mówi się o ewentualnym zaśnięciu kierowcy podczas jazdy, albo o jego nieostrożności, ale nigdy o tym, że mógł on przestać panować nad emocjami i odruchami w wyniku żarliwej dyskusji z żoną lub innymi pasażerami na temat jego techniki jazdy lub umiejętności. Przyczyną krytyki bardzo często jest przestrzeganie przez kierowcę zasad i przepisów kodeksu drogowego bo... „inni tak nie jeżdżą!”.

Zobacz też: Technika jazdy

Rada na niesfornych pasażerów o nastawieniu krytycznym do całego świata i kierowcy jest jedna: zatrzymać samochód w pierwszym napotkanym bezpiecznym miejscu i zaproponować wszystkim odbycie dalszej drogi pieszo lub komunikacją publiczną. W żadnym wypadku nie wolno dopuścić do jakiejkolwiek ostrzejszej wymiany zdań lub kłótni podczas jazdy. Chodzi o życie kilku osób i to zwalnia kierowcę z postępowania kompromisowego, ustępliwego lub ugrzecznionego. Jedynie stanowczość i bezkompromisowość może przynieść pożądany skutek. Łagodna perswazja, próby załagodzenia sporu zwykle są bezskuteczne.

Dla uniknięcia poważniejszej awantury i tzw. cichych dni w domu, jeżeli osoba krytykująca ma prawo jazdy i potrafi w miarę dobrze prowadzić auto, można pod dowolnym pretekstem oddać w jej ręce kierownicę. Może to być złe samopoczucie, nagły ból głowy, senność lub cokolwiek, co nie wzbudzi w krytykancie podejrzeń, że jest to mistyfikacja.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Wśród czynników, utrudniających bezpieczne kierowanie samochodem jedno z czołowych miejsc zajmują pasażerowie jego auta, a zwłaszcza pasażerowie – doradcy i pasażerowie – krytykanci. fot. Newspress
Wśród czynników, utrudniających bezpieczne kierowanie samochodem jedno z czołowych miejsc zajmują pasażerowie jego auta, a zwłaszcza pasażerowie – doradcy i pasażerowie – krytykanci. fot. Newspress

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »