| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Manewry > Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Przedstawiam druga część poradnika na temat skrzyżowań o ruchu okrężnym, czyli rond. W tym odcinku przedstawię rodzaje rond podzielone ze względu na wielkość.

W zależności od wielkości, ronda możemy podzielić na:

1. Mini ronda  – to skrzyżowania o ruchu okrężnym z wyspą środkową o średnicy od 4 do 10 metrów, wykonaną z kostki brukowej lub namalowaną na jezdni. W Polsce pierwsze malowane mini rondo powstało w Chorzowie.

Zobacz też: Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Na mini rondzie wszystkie pojazdy mają obowiązek jazdy dookoła wyznaczonej wyspy z wyjątkiem długich, ciężarowych samochodów i autobusów, które nie mieszczą się na jezdni ronda i muszą wjechać na wysepkę.

Pamiętaj! Na mini rondach jest mniej miejsca na wykonywanie manewrów, a także mniej czasu na dawanie sygnałów.

2. Małe ronda  – to skrzyżowania o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej nie większej niż 40 metrów z jednopasmową jezdnią wokół wyspy środkowej. Wyspa jest nieprzejezdna. W celu umożliwienia przejazdu długim pojazdom ciężarowym i autobusom wyspa bywa otoczona pierścieniem wykonanym najczęściej z kostki brukowej.

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

3. Średnie ronda  – to skrzyżowania o ruchu okrężnym,o średnicy zewnętrznej od 41 do 65 metrów. Mają jednopasową lub dwupasową jezdnię wokół wyspy środkowej. Mogą mieć więcej niż cztery wloty.

Wg założeń projektowych a przede wszystkim w praktyce na średnim, dwupasmowym rondzie ze względu na brak możliwości przeplatania się pojazdów pomiędzy wlotami i wylotami, bardzo utrudniona jest zmiana pasa ruchu podczas opuszczania ronda.

Zobacz też: Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

4. Duże ronda  – to skrzyżowania o ruchu okrężnym o średnicy ponad 65 metrów.

Na tych rondach, na odcinkach jezdni między sąsiednimi wlotami, może zachodzić przeplatanie strumieni ruchu. Innymi słowy, tak jak na innych wielopasowych drogach jednokierunkowych, po-jazdy mogą płynnie, dynamicznie zmieniać pas ruchu. Jezdnia wokół wyspy może mieć nawet trzy pasy ruchu (powinna być wtedy sygnalizacja świetlna).

Ciekawostka. Największe w Polsce i jedno z największych w Europie jest rondo w Głogowie. To Plac Konstytucji 3 Maja, którego wyspa środkowa ma powierzchnię 5 hektarów !

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »