| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Ciekawostki > Samochód z kierownicą po prawej stronie

Samochód z kierownicą po prawej stronie

Samochody sprowadzane z terytorium Wielkiej Brytanii są w Polsce coraz popularniejsze. Głównie ze względu na niski koszt zakupu. W poniższej publikacji przedstawiamy jakie niebezpieczeństwa wiążą się z jazdą po polskich drogach samochodem z kierownicą po prawej stronie.

Czy poruszanie się pojazdem z kierownicą po prawej stronie jest możliwe w warunkach prawostronnego ruchu drogowego?

Zgodnie z regulacjami prawnymi (§ 9 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - Dz. U. z 26 lutego 2003 r., nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami, które wynika z podpisanej przez Polskę w 1968 r. tzw. Konwencji wiedeńskiej - Dz. U. z 24 lutego 1988 r., nr 5, poz. 40 z późniejszymi zmianami), wymagany jest obowiązek przystosowania pojazdów do kierunku ruchu obowiązującego na terytorium tego państwa. Co więcej przystosowanie pojazdu do kierunku ruchu, jako cecha pojazdu, jest także odnotowane w dokumentacji homologacyjnej, co ma uniemożliwiać rejestrację takich pojazdów. Wyjątkiem są pojazdy pracowników służb dyplomatycznych państw obcych oraz pojazdy specjalne (np. zamiatarki) oraz pojazdy zabytkowe.

Zobacz też: Kto może przeszukać auto przy rutynowej kontroli?

Jakie mogą być zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutek nieprzystosowania takiego pojazdu do poruszania się w ruchu o przeciwnym kierunku?

Podstawowym zagrożeniem jest niedostateczna widoczność z miejsca kierowcy wywołana niewłaściwym usytuowaniem w pojeździe. Kierowca znajduje się zbyt blisko prawego pobocza drogi i podczas manewru wyprzedzania nie dysponuje odpowiednim polem widoczności do przodu, by móc bezpiecznie wykonać ten manewr. Już samo przygotowanie do wyprzedzania powoduje w nieprzystosowanym pojeździe konieczność zbyt dużego wysunięcia pojazdu na sąsiedni pas ruchu, co w przypadku drogi mającej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, może doprowadzić do zderzenia czołowego z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.

Bezpieczne wykonanie takiego manewru pojazdem przystosowanym do ruchu lewostronnego wymaga jego rozpoczęcia w wielokrotnie większej odległości (najlepiej kilkudziesięciu metrów) od pojazdu wyprzedzanego, aby kąt obserwacji w proporcji do wysunięcia pojazdu i odległości obserwacji sąsiedniego pasa ruchu był odpowiedni i bezpieczny. To w oczywisty sposób wielokrotnie wydłuża drogę, na której wykonywany jest manewr wyprzedzania oraz jego czas. Manewr wyprzedzania, jako jeden z najbardziej niebezpiecznych w ruchu drogowym powinien być wykonywany w jak najkrótszym czasie i na jak najkrótszym odcinku drogi. Może to też być mylące dla innych uczestników ruchu ze względu na nienaturalne zachowanie takiego pojazdu. Argumenty te mają szczególne znaczenie w Polsce, gdzie drogi jednojezdniowe, dwupasowe stanowią przeważającą większość.

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

reklama

Ekspert:

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Opel Astra OPC Vauxhall VRX
Opel Astra OPC Vauxhall VRX

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »