| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Choć są na naszych drogach i tacy kierowcy, którzy nie wiedzą do czego właściwie służy kompresor, to większość takie podstawy ma opanowane, czyli wie gdzie i jak umieścić końcówkę kompresora, ale... Właściwie jakie powinno być to ciśnienie?

I tu pojawia się problem, bo nie ma uniwersalnej wartości. W każdym aucie producent przewiduje konkretne ciśnienie i – co nie mniej istotne – może być ono rożne nawet dla prawie identycznych aut, ale z innymi jednostkami napędowymi. Dlatego w absolutnie każdym samochodzie na drzwiach kierowcy, najczęściej kilkanaście centymetrów pod zamkiem, znajduje się specjalna tabelka. Są w niej odpowiednie wartości dla poszczególnych rozmiarów opon, dla przewidywanych prędkości podróży i obciążenia pojazdu.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

Jeśli taka naklejona tabliczka została usunięta lub np. zalakierowana, mamy jeszcze wyjście awaryjne w postaci napisów na boku opony. Na jej obwodzie tuż za napisem COLD powinny być „wyryte” wartości ciśnienia zawarte w widełkach min. - max.

Jeśli mamy już generalizować, to warto wspomnieć o dwóch żelaznych zasadach: Ciśnienie w oponie zależy głównie od jej rozmiaru, a dokładnie profilu oraz przeznaczenia. Im profil jest niższy, a opona szersza, tym ciśnienie powinno być wyższe. Podobnie rzecz się ma z obciążeniami. Im większy ciężar ma opona przenosić, tym większe powinno być w niej ciśnienie.

Jeśli mamy już zakodowane, że ciśnienie powietrza (azotu) w oponach powinno być takie jakie przewiduje producent auta, lub ogumienia, wtedy możemy przejść do wyjątków potwierdzających tylko regułę.

Jak wiadomo wartości w tabelach i na samej oponie tyczą się normalnych warunków użytkowania. To oznacza, że są one prawidłowe dla 99% przypadków, ale są momenty gdy potrzebna jest „modyfikacja”.

Taką chwilą są np. ekstremalne warunki pogodowe, jak wyjątkowo obfite opady deszczu czy śniegu. W tym pierwszym przypadku chwilę pojawienia się zjawiska poduszki powietrznej (aquaplaningu) można przesunąć stosując „ciężki” azot pod ciśnieniem wyższym od standardowego o około 10%.

Co do śniegu zasada jest wręcz odwrotna... Jeśli auto się zakopało ostatnią deską ratunku może być upuszczenie z kół powietrza tak, żeby ciśnienie nie przekraczało wartości około 1,8 atmosfery. Na takim „półflaku” dużo łatwiej przyjdzie nam wydostać się z zaspy, pamiętajmy jednak, żeby następnie jak najszybciej znów napompować koło zgodnie z tabelą producenta.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ31
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Anna Bielińska-Piechota

Ekspert ds. Kadr i Płac

Zostań ekspertem Infor.pl »