REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Felgi tunerskie - poradnik kupującego

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Jakie felgi wybrać? Wybór sprowadza się zasadniczo do kategorii estetyki. "Stalówki" są wytrzymałe i tanie. Alufelgi są ładne ale i podatne na uszkodzenia.

Designerskie felgi są po prostu estetyczne, a przy ich doborze w zasadzie wystarczy kierować się własnym gustem i grubością portfela. Im rzadsze i lżejsze, tym droższe. Można je też podzielić pod względem rodzaju wykonania – jedne są odlewane, inne kute. Te drugie jeszcze do niedawna uchodziły za bardziej trwałe i lepiej wykonane, ale teraz różnice nie są już tak duże. Kolejną zaletą jest ich waga. Są na ogół lżejsze od stalowych, więc mniej obciążają zawieszenie. Na ogół są mniej zabudowane od stalówek, bardziej ażurowe. To plus – więcej powietrza opływa hamulce, lepiej je chłodząc. Zimą nie ma to większego znaczenia, ale latem już całkiem spore.

REKLAMA

Jeśli zależy Ci na lekkich felgach, dokładnie sprawdź ich wagę przed zakupem. Niektóre felgi ze stopów lekkich metali potrafią być... cięższe od zwykłych stalówek. Wpływ na to ma ich budowa, designerskie zabawy materią.

Czy "alusy" mają wady?

Mają, największą z nich jest podatność na uszkodzenia. Felgę łatwo przytrzeć o krawężnik, uderzyć nią w kamień, wpaść w dziurę. Stalowe są dość plastyczne – nie odkształcają się trwale. Jeśli już stalówka się skrzywi to jej naprawa albo wymiana jest tania, kosztuje to od kilkudziesięciu zł. Mniej więcej tyle kosztuje też załatanie ubytku w przytartym alusie. Jednak poważniejsze uszkodzenia potrafią wyeliminować ją całkiem i zamiast kompletu fajnych felg mamy trzy i jeden dsignerski kawałek złomu. Wystarczy zajrzeć na internetowe aukcje – wiele osób usiłuje pozbyć się właśnie trzech felg.

Jak wybierać tunerskie felgi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto wybrać produkt droższy, ale uznanego producenta. Z reguły gwarantuje to lepszą jakość. Poza tym po uszkodzeniu jednej czy dwóch można je po prostu dokupić. W przypadku felg z niewielkich wytwórni czy z krótkich serii będzie to bardzo trudne. Nie ma większego znaczenia czy to felga aluminiowa, czy ze stopów magnezu. Kieruj się swoim gustem!

Dobrym wyborem jest poszukanie felg używanych, szczególnie sygnowanych przez producenta naszego auta. Wiele osób pozbywa się swoich felg z powodów finansowych. Używane właściwej marki i modelu w zasadzie gwarantują to, że będą pasować. Należy jednak sprawdzić, czy nie pochodzą z innego kontynentu. Problem ten dotyka np. właścicieli Subaru. Wiele modeli sprzedawanych w Europie ma czterotłoczkowe zaciski, analogiczne auta za Oceanem mają tylko dwa tłoczki. Felgi z amerykańskich modeli mogą być więc za ciasne.

Zobacz również: Jak samemu wypolerować aluminiową felgę?

REKLAMA

Używane nie znaczy gorsze, ale można się nieźle naciąć i kupić felgi krzywe bądź porysowane. Trzeba to dokładnie wcześniej sprawdzić, nawet wydając kilka złotych na wizytę w warsztacie, gdzie specjalista oceni ich stan.Na koniec najważniejsze – szukając felg skup się na właściwym rozmiarze. Sprawdź, jakie felgi wejdą do Twojego auta, jaka jest liczba i rozstaw śrub mocujących oraz średnica otworu centrującego. Może się okazać, że te śliczne, na których Twój bolid wyglądałby najbardziej rasowo po prostu nie pasują...

Oto wszelkie parametry, które mogą być przydatne podczas dobierania nowych felg:
● rozmiar felgi, np. 6x14 – szerokość i zewnętrzna średnica felgi, w calach
● rozstaw śrub, np. 4x108 – liczba śrub/otworów do mocowania felgi oraz średnica okręgu, na którym te otwory są rozstawione
● ET - offset lub odsadzenie felgi: odległość płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej. Podawany jest w mm, charakterystyczny dla różnych modeli felg.
● Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi, w mm. W przypadku różnicy pomiędzy rozmiarem otworu w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące, redukujące tę różnicę. Jeśli jednak piasta jest większa niż otwór, nic nie da się zrobić.

Zobacz również: Jak podświetlić felgi?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA