REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory i sprężyny negatywnie wpływają na prowadzenie auta. Oto opis wymiany sprężyn i amortyzatorów w modelu Golf V, Jetta i Touran.

Wymianę przednich i tylnych amortyzatorów oraz sprężyn zawieszenia w Volkswagenie Golfie V zaczynamy od przedniej osi. W celu wymontowania amortyzatora i sprężyny należy wymontować kolumnę zawieszenia. W Volkswagenie Golfie musimy wymontować osłonę wlotu powietrza. W modelu Golf Plus i Touran należy wymontować silnik wycieraczki. Należy bezwzględnie wymontować te elementy aby ułatwić sobie dostęp do mocowania kolumny zawieszenia.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Teraz wykręcamy śrubę piasty. Pamiętajmy, że samochód musi stać na kołach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. W tym celu możemy wykorzystać platformę warsztatową lub tradycyjny podnośnik razem z podstawkami. Zdejmujemy koło i odkręcamy górną nakrętkę łącznika stabilizatora. Należy przytrzymać sworzeń za pomocą klucza. Teraz wybijamy łącznik z kolumny zawieszenia.

Odpinamy przewód czujnika prędkości obrotowej od kolumny zawieszenia. Oznaczamy położenie nakrętek wahacza i odkręcamy je. Teraz wyjmujemy przegub z wahacza poprzecznego oraz przegub zewnętrzny z piasty koła. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za półoś. Podwieszamy ją za pomocą drut do nadwozia. Nie można dopuścić do tego, żeby swobodnie nie zwisała. Następnie łączymy przegub razem z wahaczem poprzecznym

Podpieramy zwrotnicę za pomocą lewarka. Musimy uważać, żeby nie podpierać przegubu wahacza. Odkręcamy śruby mocujące zwrotnicę z kolumną zawieszenia. W czasie montażu należy użyć nowych śrub. Wkładamy w szczelinę zwrotnicy specjalny klin i obracamy znajdujące się tam pokrętło zapadkowe o kąt prosty. Zdejmujemy pokrętło i nie wyjmujemy klina. Teraz dociskamy tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Wszystko po to, żeby nie ustawiła się ukośnie w otworze zwrotnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opuszczamy podnośnik spod zwrotnicy i demontujemy ją z kolumny i przywiązujemy do nadwozia. Wszystko mocowania na dole powinny być odkręcone pozostaje nam wykręcić na górze trzy śruby kolumny zawieszenia. W ten sposób możemy wyjąć ją z samochodu. Przechodzimy do wymiany sprężyny lub amortyzatora. W obu przypadkach będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn.

Jest on do kupienia za około 30 złotych w serwisach aukcyjnych. Instalujemy całą kolumnę w imadle i zakładamy ściągacz na sprężynie zawieszenia. Trzeba zwrócić uwagę, żeby dobrze chwycić zwoje sprężyny. Zabrania się odkręcania górnej śruby amortyzatora przed ściśnięciem sprężyny. Kiedy będzie odpowiedni luz to odkręcamy górne mocowanie. Wyjmujemy elementy montażowe a na końcu oddzielamy amortyzator od sprężyny.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy zwrócić uwagę, żeby zamontować wszystkie elementy montażowe. Solidnie dokręcamy mocowania. Kolumnę zawieszenia również montujemy w odwrotnej kolejności. Pomimo oznaczeń jak były zamontowane śruby wahacza zalecamy udać się na geometrię zawieszenia po wykonaniu wszystkich wymian na przedniej jak i tylnej osi.

Teraz przechodzimy do wymontowania tylnego amortyzatora oraz sprężyny zawieszenia. Zaczynamy od amortyzatora. Pierwszorzędnie należy unieść samochód. Wykonujemy to za pomocą platformy warsztatowej lub tradycyjnego podnośnika z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło po czym przystępujemy do demontażu nadkola.

W kolejnym kroku pokażemy demontaż sprężyny gdyż jest to wymagane przy wymianie amortyzatora. Będzie nam do tego potrzebny ściągacz do sprężyn. Zakładamy go i ściskamy powoli aż będzie możliwość wyjęcia jej z samochodu. Podczas tej operacji należy być bardzo ostrożnym istnieje ryzyko wypadnięcia sprężyny ze ściągacza, może być to tragiczne w skutkach.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą amortyzator i wyjmujemy go z wnęki koła. W jego miejsca instalujemy nowy używając nowych śrub mocujących. Przechodzimy do montażu sprężyny na początku zakładamy odboje na jej górną i dolną część. Montujemy w ściągaczu i ściskamy do momentu aż będzie możliwe osadzenie w samochodzie. Powoli rozprężamy ściągacz zwracając uwagę, żeby sprężyna była dobrze zamontowana.

Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności. W taki sam sposób wymieniamy amortyzator po drugiej stronie auta. Przy zakupie sprężyn i amortyzatorów należy pamiętać o tym, żeby wybierać sprawdzonych producentów. Bardzo ważny jest materiał z jakiego została wyprodukowana sprężyna. Często bywa tak, że po zamontowaniu tanich zamienników nasze auto obniża się nawet o 2 – 3cm. Oczywiście ładnie to wygląda jednak walory jezdne pozostawiają wiele do życzenia.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana alternatora

Nie zaleca się wymiany jednego amortyzatora lub sprężyny. W zawieszeni wymian dokonujemy wyłącznie parami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA