| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Hamulce > Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku

Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku

Wymiana klocków hamulcowych to operacja, którą jest w stanie przeprowadzić większość właścicieli samochodów. Podpowiadamy, jak wymienić klocki hamulcowe krok po kroku.

Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku - wybór odpowiednich klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż tarcze i dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointgrator.pl. „Na rynku części zamiennych jest bardzo duży wybór klocków, ale ze względu na ważne zadania jakie spełniają nie powinno się nadto na nich oszczędzać” – dodaje Szydłowski.
Tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały pożądanej skuteczność hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem wszystkie klocki powinny obecnie posiadać homologację ECE R90 określającą standardy jakościowe. Oznaczenie o certyfikacji powinno znajdować się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka. Norma ta nie jest jednak zbyt surowa i jeśli jeździmy pojazdem z mocnym silnikiem i często podróżujemy autostradami powinniśmy w pierwszej kolejności wybierać produkty renomowanych marek z grupy Premium.

Zobacz też: Jak naprawić niedziałający hamulec ręczny?

Innym istotnym kryterium wyboru klocków jest dopasowanie do tarcz hamulcowych. Zbyt miękkie klocki zamontowane do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów może w efekcie spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania oraz ich szybsze zużycie. Złe dopasowanie może również wywoływać nieprzyjemne piski. Te różnice jeszcze bardziej dają o sobie znać, gdy tarcze wykonane są z niestandardowych materiałów np. przeznaczone do jazdy sportowej i wyczynowej. Aby uniknąć takich zjawisk najlepiej montować oba elementy układu jednej marki. Dobrej jakości klocki posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania (prawie wszystkie produkty Premium mają takie rozwiązanie) oraz wzmacnia dodatkowo połączenia pomiędzy płytką a okładziną.

Przy trafnym zakupie części zamiennych najczęściej z pomocą przychodzi nam siedemnastoznakowy numer VIN producenta pojazdu. W przypadku klocków hamulcowym nieodzowna może się także okazać informacja jaki konkretnie system hamulcowy zastosowany jest w naszym samochodzie. Może być bowiem tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy do których pasują zupełnie różne klocki.

Zobacz też: Wymiana szczęk hamulcowych

Wymiana klocków hamulcowych = wymiana tarcz hamulcowych?

Każdorazowo podczas wymiany klocków należy się przyjrzeć w jakim stanie są tarcze hamulcowe. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównane oczywiście w wyspecjalizowanym w takich czynnościach serwisie. Tarcze powinny być również przeszlifowane, gdy skorodują na powierzchni ciernej. Absolutnie niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń. Należy pamiętać, że faktyczny stan techniczny tarczy powinien być oceniony przez doświadczonego mechanika, który zadecyduje o jej wymianie bądź możliwości dalszego używania. Tak rzetelnego sprawdzania można dokonać w punktach serwisowych np.: sieci Motointegrator.pl. Zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami. Z pewnością bezpieczniej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo, niż stracić możliwość wyhamowania samochodu w przypadku tej jednej decydującej o naszym zdrowi i życiu najważniejszej sytuacji.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu hamulcowego

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Wasilewski

Aplikant adwokacki w Izbie Warszawskiej. Absolwent Wydziału Prawa EWSPiA w Warszawie, uczelni afiliowanej przy instytucie nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk utworzonej we współpracy ze Zrzeszeniem Prawników Polskich oraz Międzynarodowym Instytutem Rozwoju Prawa w Rzymie.


Zostań ekspertem portalu Infor.pl »