| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Ograniczenie ryzyka w łańcuchu dostaw

Ograniczenie ryzyka w łańcuchu dostaw

Na każdym etapie dostawy towaru zachodzi poważne ryzyko związane z uszkodzeniem przesyłki, pomyleniem adresu bądź wypadkiem. Firmy branży TSL dopracowały do perfekcji modele zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw.

Potencjalne sytuacje kryzysowe to dla firm straty zarówno finansowe, jak i wizerunkowe. Wysoka wiarygodność firmy gwarantującej bezpieczne magazynowanie czy transport towarów jest bezcenna i może być źródłem przewagi konkurencyjnej. Co więcej, kwestia rzetelności ma duże znaczenie dla obu stron – operatorowi logistycznemu przynosi wymierne zyski, a klientowi gwarancję zadowolenia z usługi.
Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, czy to w transporcie, czy w logistyce, nie jest zadaniem łatwym. Zagrożenia czyhają przy każdym ogniwie łańcucha dostaw. Magazynowanie towarów niezgodnie z instrukcją, złe zabezpieczenie ładunku, kradzieże podczas postojów czy wreszcie zły stan techniczny pojazdów – to tylko kilka przykładów możliwych zagrożeń.

Zobacz też: Opakowania tekstylne - sposób na ochronę sprzętu AGD?

Łańcuch dostaw w zarządzaniu ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem to nieodzowny element strategii każdej firmy – niezależnie od branży, w której działa. Przepisy i zasady z tym związane zebrane są w formie obowiązujących norm ISO 31000:2009 oraz PN-ISO 31000:2012. Odpowiednia identyfikacja, analiza oraz szacowanie ryzyka pozwala zminimalizować ewentualne straty, a niejednokrotnie może nawet zapobiec katastrofie.
Prawdopodobieństwo zajścia niepożądanego zdarzenia można ograniczyć stosując się do trzech podstawowych reguł. Po pierwsze, należy stworzyć jak najbardziej wytrzymały na zakłócenia łańcuch dostaw. Po drugie, trzeba wprowadzić procedury wynikające z opracowanej przez firmę strategii dotyczącej zarządzania ryzykiem. Po trzecie, należy zadbać o jak największą elastyczność łańcucha, tak by mógł być sprawnie dostosowywany do zmieniających się wymagań klienta.
Takie zabiegi, choć pomogą usprawnić działanie, nie są jeszcze gwarantem stuprocentowego ustrzeżenia się przed niebezpieczeństwami i ryzykiem.

Zobacz też: Wydatki na bezpieczeństwo, a wzrost efektywności w logistyce

Ryzyko w magazynowaniu

Straty, braki, niezgodności – te problemy bezpośrednio dotyczą przewożonych towarów i z kwestią bezpieczeństwa w transporcie wiążą się nieodzownie. Odpowiednie składowanie i właściwe zabezpieczenie podczas podróży staje się coraz łatwiejsze dzięki nowoczesnym technologiom pozwalającym na obserwowanie zarówno samego ładunku, jak i warunków panujących w otoczeniu, w którym towar się znajduje. W związku ze stale zwiększającymi się wymaganiami wobec jakości świadczonych usług, systemy geolokalizacji i monitoringu stają się obowiązkowym elementem nowoczesnych flot transportowych. Ich wykorzystywanie pozwala na bezpieczne manipulowanie towarem podczas drogi oraz bezproblemowe przechowywanie w magazynach, co z kolei przekłada się na większe zaufanie klientów oraz ograniczenie strat finansowych związanych z uszkodzeniem ładunku.

Zobacz też: Dokumenty dla celników w formie e-Załącznika

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

mgr inż. Adam Górski

Ekspert ds. Elektroenergetyki oraz Systemów i sieci komputerowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »