| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Finansowanie floty transportowej: ABC leasingu

Finansowanie floty transportowej: ABC leasingu

Jak sfinansować zakup samochodu ciężarowego. Co trzeba wiedzieć o leasingu aby wybrać najkorzystniejszą opcję. Dowiedz się, co powinna zawierać oferta leasingowa i na co zwrócić szczególną uwagę.

Wybór źródła finansowania inwestycji należy zacząć od uzyskania oferty. Oferta leasingowa powinna zawierać wszystkie podstawowe informacje niezbędne do oszacowania kosztów leasingu.

W szczególności:

• typ przedmiotu leasingu,

• wartość netto przedmiotu leasingu (bez VAT),

• okres leasingu/liczba rat leasingowych oraz ich wysokość,

• typ leasingu (operacyjny/finansowy),

• wysokość udziału własnego,

• wartość końcowa.

Klient – występując o ofertę – powinien dokładnie sprecyzować swoje wymagania. W przypadku leasingu istotne jest określenie, czy przedmiotem oferty będzie na przykład samochód ciężarowy czy specjalny, z uwagi na różne stawki amortyzacji.

Mają one wpływ na wyznaczenie minimalnego okresu leasingu i minimalnej wartości końcowej (zgodnie z ustawami o podatku dochodowym). Jednocześnie ogromne znaczenie ma typ leasingu, ponieważ warunkuje on konsekwencje podatkowe dla klienta, zarówno dotyczące podatku dochodowego, jak i podatku VAT. 

Samochód ciężarowy w leasing

W przypadku leasingu operacyjnego, cała rata leasingowa (kapitał i odsetki) jest dla korzystającego kosztem uzyskania przychodów, natomiast w leasingu finansowym – tylko odsetki i amortyzacja. Amortyzacji w tym przypadku dokonuje klient a nie firma leasingowa. Należy podkreślić, że jeżeli jakiekolwiek koszty dodatkowe będą doliczone do raty leasingowej (na przykład ubezpieczenie, podatek drogowy i inne) powinno być to jasno określone w ofercie.

Po otrzymaniu oferty i zaakceptowaniu jej, klient powinien złożyć do firmy leasingowej wniosek o leasing. Wraz z wnioskiem klient składa wymagane dokumenty, w tym dokumenty rejestrowe i finansowe, na podstawie których firma leasingowa dokonuje oceny ryzyka danej transakcji. Po podjęciu pozytywnej decyzji, firma leasingowa przygotowuje umowę leasingu na warunkach uzgodnionych z klientem (warunki finansowe, zabezpieczenie, terminy spłat, okres karencji, inne warunki dodatkowe).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rabczewski

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »