REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

Polska flaga na promie
Polska flaga na promie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Promy napędzane silnikami zasilanymi metanolem będą mogły być wykorzystywane na trasach łączących Polskę ze Szwecją od 2017 r. Dlaczego dopiero za dwa lata?

Najwcześniej dopiero od 2017 r. na trasie Gdynia-Karlskrona mogą być wykorzystywane promy napędzane metanolem – podał operator Stena Line. Jest to uzależnione m.in. od powstania nowego terminalu promowego w Gdyni.

REKLAMA

20 lat połączenia Gdynia-Karlskrona

W poniedziałek na pokładzie promu Stena Vision kursującego na trasie Gdynia-Karlskrona, zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się uroczystość z okazji 20. lecia funkcjonowania połączenia, które jest obsługiwane przez szwedzki koncern promowy Stena Line.

Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie posiada w swojej flocie statek napędzany metanolem; prom Stena Germanica obsługuje linię Goeteborg-Kilonia. Metanol jest porównywany do gazu ziemnego LNG uważanego za najczystsze paliwo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję tlenków siarki o 99 proc., azotu o 60 proc., cząstek stałych o 95 proc. a dwutlenku węgla o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Zobacz też: Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

REKLAMA

Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska powiedział dziennikarzom, że na trasie Gdynia-Karlskrona promy napędzane metanolem mogą być wykorzystane nie wcześniej niż w 2017 roku, czyli dopiero po powstaniu nowego terminalu promowego w Gdyni. Nowy terminal ma umożliwić obsługę większych promów niż dotychczas wykorzystywane na tej trasie. Napędzany metanolem prom Stena Germanica ma długość 240 metrów, a obecnie pływające na trasie z Polski do Szwecji, po ok. 175 m.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiersnowski uważa, że „przy obecnym tempie wzrostu liczby pasażerów i ładunków na trasie z Polski do Szwecji większe jednostki będą pożądane”. Podał, że „trasa jest jedną z najbardziej wzrostowych w koncernie Stena Line; może nie jest to oczko w głowie, ale na pewno jeden z ważniejszych rynków w koncernie”.

REKLAMA

Wiceprezes koncernu Stena Line, Niclas Martensson podał, że firma rozwija projekty w zakresie alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin. Wyjaśnił, że dotyczą one np. zasilania gazem ziemnym i napędu elektrycznego. Podał, że firma realizuje też projekty mające zwiększyć efektywność statków, np. przez przebudowę pewnych części konstrukcji. Przebudowy lub modernizacje jednostek odbywają się w stoczniach w Gdańsku i w Gdyni, głównie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, w której m.in. przebudowany został prom Stena Germanica. Zapewnił, że „Stena Line będzie dążyć do tego, aby transport morski był najczystszym ekologicznie środkiem komunikacji”.

Dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line, Tony Michaelsen podał, że w latach 1995-2015 z połączenia skorzystało prawie 7 mln pasażerów, przewieziono po 1,1 mln samochodów osobowych i ciężarowych. Poinformował, że roczny wzrost przewozów ładunków wynosi ok. 10-11 proc., a pasażerów ok. 6 – 7 proc. W 2014 r. z połączenia skorzystało 560 tys. osób, przewieziono 96 tys. samochodów osobowych i 117 tys. samochodów ciężarowych. „W tym roku nastąpił niesłychany, ok. 20 proc. wzrost liczby pasażerów ze Szwecji” – dodał.

Zobacz też: W Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano statek do żeglugi Arktycznej

Nowy terminal promowy w Porcie Gdynia

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Janusz Jarosiński podał, że nowy terminal promowy powinien być gotowy pod koniec 2017 roku. Poinformował, że do końca bieżącego roku powstanie projekt nowego terminalu. Rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 130 mln zł. Nowy terminal promowy, który ma powstać przy Nabrzeżu Polskim (bliżej centrum miasta) umożliwi obsługę większych jednostek, niż obecnie wpływające do Gdyni. Przyznał, że „dla portu w Gdyni Stena Line jest partnerem numer jeden, jeśli chodzi o armatorów”.

Przewoźnik nie ma wątpliwości, że powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim w porcie w Gdyni pozwoli mu na rozwój linii Gdynia-Karlskrona.

Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Goeteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia prawie 6 tys. osób. W Polsce Stena Line jest obecna od 20 lat. Trasę Gdynia - Karlskrona w południowej Szwecji obsługują Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA