| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Główne wyzwania logistyki w branży FMCG

Główne wyzwania logistyki w branży FMCG

Rynek dóbr szybkozbywalnych stanowi łakomy kąsek dla większości firm zajmujących się logistyką kontraktową. Jakie wyzwania czekają na operatorów logistycznych świadczących usługi dla branży FMCG.

Ogromne zróżnicowanie produktów i zmienność wolumenów to najbardziej charakterystyczne cechy branży FMCG, które przekładają się na potrzebę zapewnienia równie dużego wachlarza usług.
Główne oczekiwania stawiane przed operatorem logistycznym możemy określić jako osiąganie nieograniczonej elastyczności, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najwyższej jakości oraz jak najniższych kosztów. Oczywiście taki zestaw idealnych kryteriów jest wyzwaniem, które wymaga szczegółowej analizy procesu i próby dopasowania do siebie często wykluczających się celów – mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Dzięki stałej współpracy z naszymi klientami udaje się nam osiągnąć racjonalny kompromis. Jako typowe punkty newralgiczne należy wskazać zmienność wolumenów w ciągu miesiąca, nieregularne zmiany ilości zamówień związane z działaniami sprzedażowymi, czy też nieplanowane ilości zwrotów zamówień kanału e-commerce. 

Wahania koniunktury i wynikająca z nich zmienność potrzeb to kolejne wyzwanie, przed którym stają operatorzy logistyczni, obsługujący klientów FMCG. A jak to wygląda w praktyce?
Z punktu widzenia operatora logistycznego wahania koniunktury widoczne są poprzez obserwację specyficznych obszarów lub grup asortymentowych. Podczas spowolnienia gospodarczego w naturalny sposób konsumpcja przesuwa się na produkty tańsze, jednak globalnie dynamika obrotów naszych klientów niezmiennie rośnie. Jednocześnie klienci starają się intensyfikować działania marketingowe, generując dużo większe obroty w obszarze usług dodatkowych. Dokonują tego w szczególności poprzez tworzenie zestawów promocyjnych podnoszących sprzedaż, co w efekcie powoduje przesunięcie zakresu współpracy z regularnej obsługi handlingowej do obszaru usług dodanych. Kluczem do sukcesu jest zatem bardzo bliska współpraca z klientami i wymiana informacji na temat prognoz, nie tylko na poziomie całości obrotów, ale z uwzględnieniem poszczególnych grup asortymentowych, czy też planowanych akcji promocyjnych - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Wspomniana zmienność potrzeb jest z pewnością znaczącym wyzwaniem. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jako operator odpowiadamy wizerunkowo przed odbiorcami naszych klientów. Oznacza to, że musimy planować nasze działania w taki sposób, aby finalny odbiorca otrzymał towar na czas oraz zgodnie z zamówieniem.

Systemy dystrybucji poszczególnych towarów mogą się od siebie różnić i to znacznie, jednak niezależnie od specyfiki obsługiwanego towaru, w przypadku dóbr szybkorotujących, operator logistyczny zawsze musi liczyć się z kryterium czasu oraz wymogiem automatyzacji procesów. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »