| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?

Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?

Mali importerzy wina niejednokrotnie muszą słono płacić zagranicznym producentom wina za naklejenie banderol zanim butelki trafią do Polski. Czy receptą na niedogodności okażą się składy podatkowe?

Na osoby, które chciałyby zostać importerami win, czeka wiele przykrych niespodzianek. Koszty banderolowania nie są wcale największą przeszkodą. Największym zaskoczeniem są czas i złożoność procedur akcyzowych.

Najwięksi importerzy mają własne składy celne z procedurą odroczonej płatności, która pozwala im na znaczne obniżenie kosztów całego procesu sprowadzania win do Polski, a także daje przewagę rynkową ze względu na podniesienie płynności finansowej. Akcyzę mogą bowiem płacić 25 dni po wysłaniu towaru na półki sklepowe, co nierzadko oznacza, że finansują ją z pieniędzy ze sprzedaży wina konsumentom.

Mniejsze firmy nie tylko muszą wysyłać banderole do producentów za granicę w specjalnej procedurze przesyłkowej, ale też tracą czas na ręczne banderolowanie produktów, co niejednokrotnie trwa kilka lub kilkanaście dni.

Zaledwie od kilku tygodni działa pierwszy w Polsce usługowy skład podatkowy dający średnim i małym importerom alkoholi możliwość sprowadzania towaru bezpośrednio do składu, banderolowania na miejscu oraz płacenia akcyzy dopiero 25 dni po wyjechaniu towaru ze składu do sklepów. Otwarty skład daje możliwość precyzyjnego zaplanowania procesu importu alkoholu – skrócenia i uproszczenia procesu banderolowania oraz obniżenia kosztów logistyki towaru, a także podwyższenia płynności finansowej poprzez odroczoną płatność akcyzy.

Spółka Pro-Log SA, która rusza właśnie z usługą ogólnodostępnego składu podatkowego, zleciła badanie dotyczące wpływu banderolowania win na rynek. Przeprowadzono je za pomocą ankiety telefonicznej wśród 76 importerów win w Polsce. Objęło ono wyłącznie małe i średnie firmy, czyli te, które nie mają własnego składu celnego na terenie Polski i zgodnie z prawem banderolują wino u producenta.

Jak wynika z badania, francuscy winiarze wykazują się najmniejszym zrozumieniem dla polskich przepisów akcyzowych. Polscy importerzy narzekają, że poza nielicznymi wyjątkami Francuzi nie używają etykieciarek ani nie mają rozwiązań organizacyjnych do szybkiego banderolowania nawet niewielkich partii wina. Koszty banderolowania wahają się pomiędzy 15 a 40 eurocentów, ale dwóch importerów mówiło nawet o cenie 1 euro za naklejenie jednej banderoli u producenta. W niektórych przypadkach to aż 30% kosztu butelki wina! Dla porównania: skład podatkowy Pro-Log SA wykonuje taką usługę za 28 groszy (0,07 euro!). Francuskie wina w Polsce szeroko dostępne są w sieci E.Lecrerc, która jest niekwestionowanym liderem ich sprzedaży.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

AkademiaGier.com

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »