| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Jaki jest obowiązek podatkowy przy braku zapłaty za usługę transportową

Jaki jest obowiązek podatkowy przy braku zapłaty za usługę transportową

Czy nieotrzymanie zapłaty z tytułu świadczonych usług transportowych i spedycyjnych skutkuje koniecznością rozpoznania momentu obowiązku podatkowego dokładnie w 30. dniu od daty wykonania usługi?

Często zdarza się, że podatnik świadcząc usługi transportowe, spedycyjne czy przeładunkowe nie otrzymuje od kontrahenta zapłaty lub części należności za wykonanie usługi. Nierzadko również płatność następuje w terminie do 30 dni od dnia wykonania usługi. Kiedy wobec tego podatnik powinien rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego?

Zapłata za usługi transportowe

Polski ustawodawca wprowadził ogólną zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli czynność powinna być udokumentowana fakturą, wówczas obowiązek ten powstaje z chwilą jej wystawienia nie później jednak niż w 7 dniu od dokonania czynności (art. 19 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o VAT).

Stosownie jednak do brzmienia art.19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jak również usług spedycyjnych i przeładunkowych. Tym samym, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których wymienił również usługi transportowe, przeładunkowe i spedycyjne.

Powołując się na literalne brzmienie cytowanego przepisu przyjąć należy, iż jego treść nie wyłącza możliwości powstania obowiązku podatkowego przed upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi. Tym samym, sformułowanie „nie później jednak niż 30 dnia” wyznacza jedynie pewien przedział czasowy (bez wskazania konkretnego dnia), bowiem ustawodawca nie użył w cyt. przepisie zwrotu: „w 30. dniu od dnia”. Konsekwentnie, usługodawca ma możliwość wyboru momentu rozpoznania obowiązku podatkowego w przedziale czasu obejmującym okres od 1 do 30 dnia od wykonania świadczenia.

Tak też uznał NSA w orzeczeniu z dnia 4 listopada 2011 r. (sygn. I FSK 873/10), w pierwszej kolejności podkreślając jednak, że art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT nieprawidłowo implementuje przepisy unijne do krajowego porządku prawnego. Brzmienie art. 66 lit. b Dyrektywy 112 ogranicza bowiem możliwość ustalania obowiązku podatkowego w określonym (zdefiniowanym) terminie od dnia zdarzenia – jedynie do sytuacji, gdy faktura nie została wystawiona (bądź też wystawiona została z opóźnieniem), zaś „ustalenie dotyczące 30. dnia od dnia wykonania usługi (w braku płatności), bez względu na to czy i kiedy została wystawiona faktura - wykracza poza ramy stworzone przez Dyrektywę”. W rezultacie, NSA zważył, że obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług transportowych i spedycyjnych, w przypadku braku zapłaty ze strony kontrahenta, powstaje w odpowiednim przedziale czasowym, to jest w dowolnym dniu od dnia wykonania usługi do 30. dnia od daty jej wykonania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »