REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest obowiązek podatkowy przy braku zapłaty za usługę transportową

Agnieszka Pabiańska
Jaki podatek przy braku zapłaty za usługi transportowe
Jaki podatek przy braku zapłaty za usługi transportowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy nieotrzymanie zapłaty z tytułu świadczonych usług transportowych i spedycyjnych skutkuje koniecznością rozpoznania momentu obowiązku podatkowego dokładnie w 30. dniu od daty wykonania usługi?

Często zdarza się, że podatnik świadcząc usługi transportowe, spedycyjne czy przeładunkowe nie otrzymuje od kontrahenta zapłaty lub części należności za wykonanie usługi. Nierzadko również płatność następuje w terminie do 30 dni od dnia wykonania usługi. Kiedy wobec tego podatnik powinien rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego?

REKLAMA

Zapłata za usługi transportowe

REKLAMA

Polski ustawodawca wprowadził ogólną zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli czynność powinna być udokumentowana fakturą, wówczas obowiązek ten powstaje z chwilą jej wystawienia nie później jednak niż w 7 dniu od dokonania czynności (art. 19 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o VAT).

Stosownie jednak do brzmienia art.19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jak również usług spedycyjnych i przeładunkowych. Tym samym, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których wymienił również usługi transportowe, przeładunkowe i spedycyjne.

REKLAMA

Powołując się na literalne brzmienie cytowanego przepisu przyjąć należy, iż jego treść nie wyłącza możliwości powstania obowiązku podatkowego przed upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi. Tym samym, sformułowanie „nie później jednak niż 30 dnia” wyznacza jedynie pewien przedział czasowy (bez wskazania konkretnego dnia), bowiem ustawodawca nie użył w cyt. przepisie zwrotu: „w 30. dniu od dnia”. Konsekwentnie, usługodawca ma możliwość wyboru momentu rozpoznania obowiązku podatkowego w przedziale czasu obejmującym okres od 1 do 30 dnia od wykonania świadczenia.

Tak też uznał NSA w orzeczeniu z dnia 4 listopada 2011 r. (sygn. I FSK 873/10), w pierwszej kolejności podkreślając jednak, że art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT nieprawidłowo implementuje przepisy unijne do krajowego porządku prawnego. Brzmienie art. 66 lit. b Dyrektywy 112 ogranicza bowiem możliwość ustalania obowiązku podatkowego w określonym (zdefiniowanym) terminie od dnia zdarzenia – jedynie do sytuacji, gdy faktura nie została wystawiona (bądź też wystawiona została z opóźnieniem), zaś „ustalenie dotyczące 30. dnia od dnia wykonania usługi (w braku płatności), bez względu na to czy i kiedy została wystawiona faktura - wykracza poza ramy stworzone przez Dyrektywę”. W rezultacie, NSA zważył, że obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług transportowych i spedycyjnych, w przypadku braku zapłaty ze strony kontrahenta, powstaje w odpowiednim przedziale czasowym, to jest w dowolnym dniu od dnia wykonania usługi do 30. dnia od daty jej wykonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że wyrok ten stanowi istotny przełom w dotychczasowej linii orzeczniczej, bowiem do tej pory sądy uznawały, że stwierdzenie „nie później jednak niż” z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT, nie uprawnia podatnika do stosowania przepisów prawa podatkowego w drodze dowolnego wyboru i ustalania dogodnego dla siebie momentu powstania obowiązku podatkowego.

Powoływano się przy tym między innymi na fakt, że wystawienie faktury dokumentującej wykonanie usług transportowych nie decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego, zaś przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy o VAT, określający szczególny moment rozpoznania obowiązku podatkowego, ma pierwszeństwo stosowania nad przepisem ogólnym.

Swoje wywody sądy niejednokrotnie opierały również na wykładni funkcjonalnej przepisów unijnych, wskazując, że polski ustawodawca skorzystał z delegacji zawartej w treści art. 66 Dyrektywy 112 (tak też: NSA wyrok z dnia 17 października 2007 r. sygn. akt I FSK 1380/06; WSA w Gliwicach, wyrok z dnia 29 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/GL 872/07; WSA w Łodzi, wyrok z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. I SA/Łd 1223/10).

Podatki w transporcie

Pomimo tej rozbieżności, na akceptację zdaniem Autora zasługuje pogląd NSA z 4 listopada 2011 r. (choć może on być niepodzielany przez organy podatkowe), uwzględniający wykładnię prawa krajowego poprzez wyższość przepisów prawa unijnego. Tym bardziej, że stanowisko zaprezentowane we wskazanym wyroku niewątpliwie znacznie ułatwia i uelastycznienia zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego.

Podatnicy świadczący usługi transportowe, przeładunkowe i spedycyjne mogą bowiem rozpoznać obowiązek podatkowy w dowolnym momencie, pod warunkiem, że nastąpi to w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi (w przypadku braku płatności, bądź płatności po tym terminie). Możliwy jest zatem wybór pomiędzy wcześniejszą realizacją obowiązku podatkowego, a dokonaniem tego - dokładnie w 30. dniu od dnia wykonania usługi. Nieprawidłowym będzie jedynie rozpoznanie momentu powstania obowiązku po ww. terminie.

Na zakończenie warto dodać, że przedstawiona w cyt. orzeczeniu NSA zasada rozpoznawania obowiązku podatkowego odnosi się nie tylko do usług transportowych, przeładunkowych i spedycyjnych, ale również znajdzie zastosowanie do usług budowlano-montażowych, budowlanych, najmu, dzierżawy i leasingu i usług o podobnym charakterze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA