REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są ograniczenia towarowe w transporcie drobnicowym (LCL)

Marcin Giejsztowt
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zapotrzebowanie rynkowe na przewozy drobnicowe w transporcie morskim stale rośnie. Rozwiązania te są dedykowane przesyłkom mniejszym, które z racji swojej wagi i objętości nie są w stanie zapełnić pełnego kontenera i jednocześnie nie wymagają bardzo szybkiego czasu tranzytu.

W celu usprawnienia transportu mniejszych przesyłek, stale rozwijana jest sieć bezpośrednich połączeń drobnicowych miedzy portami krajów eksportera i importera, tak zwanych direct box. Umożliwiają one konsolidacje towarów pochodzących od różnych załadowców w magazynie danego spedytora w kraju exportu i wysłanie ich (najczęściej) bezpośrednio do magazynu w kraju importu, gdzie towar jest dekonsolidowany i dalej dystrybuowany do finalnych odbiorców.

REKLAMA

Takie rozwiązanie pozwala skrócić czas tranzytu oraz ograniczyć przeładunki towarów na terminalach pośrednich, a przez to zminimalizować ryzyko uszkodzeń lub zaginięć towaru. Jednocześnie jak najmniejszy udział terminali zewnętrznych i pośrednich umożliwia obniżenie kosztów transportu liczonego per w/m (waga /miara).

Ze względu na specyfikę transportów drobnicowych, konkurencyjność rozwiązania LCL niesie ze sobą pewne ograniczenia.

REKLAMA

Konsolidacja przesyłek od różnych dostawców, przeznaczonych dla kilku odbiorców, wpływa na zróżnicowanie przewożonych towarów, a co za tym idzie na określone warunki ich transportu. We frachcie morskim LCL używa się zatem standardowych kontenerów morskich, w związku z czym możliwy jest jedynie przewóz ładunków neutralnych. Natomiast transport towarów łatwo psujących się lub wymagających kontrolowanej temperatury nie jest w tym wypadku możliwy.

Specjalistyczne kontenery o kontrolowanej temperaturze (reefer) pozwalają ustalić wymaganą wysokość temperatury na całą podróż, lecz w drobnicy morskiej takie rozwiązanie nie do końca zdałoby egzamin. W przypadku, gdy część towaru (np. żywność mrożona) powinna podróżować w temperaturze ujemnej (-20st C) a inna część (np. farmaceutyki) w temperaturze dodatniej (+2 - +8 st C) należałoby wysłać 2 różne kontenery z drobnymi przesyłkami LCL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty takich przesyłek zrównałyby się z kosztami transportu pełnego kontenera specjalistycznego, przy nieznacznym wykorzystaniu jego przestrzeni. Dlatego też dla mniejszych, a wymagających kontrolowanej temperatury przesyłek, sugerujemy rozwiązania transportu lotniczego, które w szybki i bezpieczny sposób są w stanie dostarczyć towar na miejsce, gwarantując utrzymanie odpowiednich warunków transportu.

Przesyłki akceptowane w transporcie morskim w serwisie LCL to przede wszystkim przesyłki neutralne (poza wyjątkami wymienionymi poniżej):

Transport następujących towarów jest całkowicie zabroniony serwisem LCL:

  • żywe rośliny
  • żywe zwierzęta
  • wszelkiego rodzaju towary łatwo psujące się
  • waluty
  • papiery wartościowe
  • kosztowności ( takie jak złoto, platyna, biżuteria itp.)
  • towary niebezpieczne z grupy 1.4 G i S oraz 7.
  • broń
  • amunicja
  • samochody

REKLAMA

Ograniczenia dla wyżej wymienionych towarów wynikają głównie z ich specyfiki. Niektóre produkty wymagają szczególnych procedur przy ich przemieszczaniu (np. broń, amunicja, waluty, kosztowności), w innych przypadkach nie ma możliwości utrzymania odpowiednich warunków podczas transportu (np. rośliny, zwierzęta, towary łatwo psujące się).

Trudności w transporcie kosztowności (złota, srebra, platyny czy biżuterii) są związane z ich wysoką wartością, a co za tym idzie ryzykiem kradzieży, ich zaginięciem oraz pokusą dla potencjalnych złodziei/piratów. Odpowiednie warunki oraz bezpieczeństwo zapewnić może transport lotniczy.

Towary niebezpieczne z grupy 1.4 G i S oraz 7 są to materiały, które ze względu na zagrożenie, jakie może wywołać ich transport, wymagają specjalnego traktowania. Dlatego aby zminimalizować ryzyko niebezpieczeństwa, nie mogą być łączone z innymi towarami. Przewóz towarów niebezpiecznych określają regulacje International Maritime Organization w zakresie towarów niebezpiecznych.

Natomiast broń i amunicja nie mogą być konsolidowane z innymi towarami, ponieważ mogą stanowić niebezpieczeństwo dla samego transportu, są to bowiem towary wartościowe i pożądane dla różnego rodzaju grup przestępczych.

Towary łatwo psujące się wymagają odpowiednich warunków transportowych: określonej temperatury, czasu tranzytu i właściwego zapakowania. Zbyt długi czas przewozu oraz konieczność wykorzystania specjalistycznych kontenerów, uniemożliwia transport towarów łatwo psujących się w warunkach LCL.

Alternatywą dla transportu przedstawionych powyżej towarów jest transport lotniczy. Zaplecze z kontrolowaną temperaturą, specjalistyczne technologie w zakresie monitorowania przesyłek oraz możliwość dodatkowego ubezpieczenia ładunków, gwarantują bezpieczeństwo i wysoką jakość dowozu towarów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA