| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Nadchodzą trudne czasy dla przewoźników drogowych

Nadchodzą trudne czasy dla przewoźników drogowych

W tym roku rynek transportowy czekają wielkie zmiany. W dużej mierze dotkną głównie niewielkie firmy przewozowe, w szczególności te, które świadczą usługi przewozu międzynarodowego.

Obecny rok przyniesie dla polskich przewoźników drogowych wiele zmian, które w zasadniczy sposób wpłyną na ich funkcjonowanie, w szczególności zwiększą koszty świadczenia tego typu usług.

Praktycznie cała uwaga mediów, prasy branżowej oraz, co zrozumiałe, samych przewoźników skupia się obecnie na wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat za korzystanie z dróg.

Na tę chwilę jest to oczywiście największe wyzwanie zarówno dla władz publicznych (organizacja przedsięwzięcia), jak również dla samych przewoźników, ze względu na konieczność rekalkulacji stawek frachtowych i wzrost presji konkurencyjnej.

Perspektywa najbliższych tygodni przysłania jednak kolejne poważne zmiany, które będą miały miejsce w dniu 4 grudnia 2011 r. Niestety, z dużym niepokojem należy przyjąć fakt, iż polski rynek transportowy nie tylko nie jest na nie przygotowany, ale wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie nawet sprawy z zakresu zmian i związanych z tym nowych wymogów.

W dniu 4 grudnia 2011 r. wchodzą w życie przepisy Rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 oraz nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r.

Ze względu na fakt, iż nowe przepisy zostały opublikowane w formie rozporządzeń wspólnotowych, będą one obowiązywały bezpośrednio i jednakowo w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, przy czym Rozporządzenia w swej treści wielokrotnie odnoszą się do możliwości wprowadzenia dodatkowych uregulowań prawnych przez wewnętrzne przepisy Państw Członkowskich.

Należy przy tym wskazać, że zmiany w dużej mierze dotkną głównie niewielkie firmy przewozowe, w szczególności te, które świadczą usługi przewozu międzynarodowego.

Spośród kilku nowych uregulowań dotyczących m.in. zaostrzenia zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego, wprowadzeniu nowych wymagań wobec osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie, w tym sankcji administracyjnych wobec tych osób, z perspektywy polskich przewoźników ważnym novum wprowadzonym przepisami Rozporządzenia nr 1071/2009 jest obowiązek posiadania siedziby i bazy eksploatacyjnej na terytorium Państwa Członkowskiego.

Siedziba firmy transportowej
Można pokusić się o stwierdzenie, że spełnienie tego wymogu znacznie skomplikuje sytuację małych firm, których siedziba rejestrowa znajduje się w miejscu zamieszkania indywidualnego przedsiębiorcy i to głównie one będą zobowiązane dostosować swoją dotychczasową działalność do nowych wymagań.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK