| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki

Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki

Branża motoryzacyjna wymaga rozbudowanej obsługi logistycznej. Co więcej, postęp technologiczny i zmieniające się warunki prowadzenia biznesu wymagają od obu stron ciągłego rozwoju. W rezultacie producenci samochodów z jednej strony korzystają z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań oferowanych przez firmy logistyczne, z drugiej sami zgłaszają zapotrzebowanie na coraz bardziej wyszukane usługi.

Dlaczego branża motoryzacyjna wywiera tak duży wpływ na logistykę?

Wiąże się to m.in. z globalizacją procesu produkcji, rozproszeniem dostawców podzespołów czy też pojawianiem się coraz nowszych modeli samochodów, wyposażonych w zaawansowane rozwiązania technologiczne. Wymagany jest zintegrowany system zarządzania łańcuchem dostaw. Operatorzy logistyczni, którzy chcą pracować dla przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej, muszą dotrzymywać im kroku, a czasem nawet nieco „wyprzedzać”, projektując rozwiązania i usługi, które mogą być implementowane zarówno dla rynków lokalnych jak i globalnych.

Zobacz też: Samochód służbowy do celów prywatnych od 1 stycznia 2015 r.

Polska to europejskie zagłębie w branży poddostawczej dla motoryzacji

W Polsce branża motoryzacyjna to istotna gałąź gospodarki. Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, w Polsce działa około 900 producentów części samochodowych, co sprawia, że nasz kraj jest uznawany za europejskie zagłębie w branży poddostawczej dla motoryzacji. Zdecydowana większość akcesoriów i części jest eksportowana. Główne rynki zbytu to Niemcy, Czechy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce” – przygotowany przez firmę doradczą KPMG, pokazuje, że chociaż spada liczba samochodów produkowanych w naszym kraju, to wyraźnie wzrasta sprzedaż części i akcesoriów na nowe rynki pozaeuropejskie.

„Aby rozwój eksportu był możliwy, a towary dotarły bezpiecznie i na czas do celu, potrzebne są kompleksowe rozwiązania logistyczne, odpowiadające na specyficzne potrzeby branży motoryzacyjnej. Patrząc z punktu widzenia branży TSL, aby świadczyć usługi logistyczne dla rynku automotive, trzeba posiadać odpowiednie know-how, infrastrukturę – np. globalną sieć, a także spełniać bardzo wysokie wymagania jakościowe.” – mówi Arkadiusz Marczyk, Menedżer ds. Kluczowych Klientów w DB Schenker Logistics.

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Specyfika logistyki w branży motoryzacyjnej

Logistyka branży motoryzacyjnej ma swoją specyfikę. Operator logistyczny musi ciągle pracować nad optymalizacją własnych procesów i nieprzerwanie poszukiwać nowych rozwiązań tak, aby stanowiły one wartość dodaną dla klientów. Nie mniej ważna dla firm z sektora motoryzacyjnego jest gotowość do obsługi procesu klientów w całym łańcuchu dostaw. Począwszy od transportu surowców od dostawców, poprzez logistykę produkcji, kończąc na obsłudze rynku części zamiennych, tzw. „aftermarket”. Klienci oczekują również realizacji usług specjalnych, na przykład: wstępnego montażu komponentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »