| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Magazynowanie > Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?

Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?

W gazoporcie w Świnoujściu trwają ostatnie prace wykończeniowe. Obecnie malowane są dwa zbiorniki na skroplony gaz ziemny (LNG). W fazie końcowej są również negocjacje inwestora z wykonawcą gazoportu w kwestii aneksu do umowy na realizację inwestycji. Pierwszy statek z LNG zawinie do portu jeszcze w tym roku.

Trwa malowanie dwóch zbiorników na skroplony gaz ziemny (LNG) w powstającym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) gazoporcie. Na budowie prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe – podał dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG PAP Maciej Mazur.

Gazoport w Świnoujściu - zbiorniki na gaz LNG

W zbiornikach będzie magazynowany gaz, który przypłynie do świnoujskiego portu. Zbiorniki spełniają bardzo restrykcyjne normy bezpieczeństwa, aby utrzymać skroplony gaz w temperaturze minus 162 st. C. W tak niskiej temperaturze gaz ziemny pozostaje w stanie płynnym, co pozwala zmagazynować go 600 razy więcej, niż gdyby był w stanie naturalnym. Każdy ze zbiorników ma wysokość 20-piętrowego wieżowca i obwód 250 m. Kopuła zbiornika pokrywana jest czterowarstwowym systemem powłok, gdzie powłokę wewnętrzną stanowi mata z włókna szklanego, pełniąca funkcję zbrojenia - wyjaśnił Mazur.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Na ściany zbiorników nakładane są trzy warstwy malarskie. Do zabezpieczenia powierzchni dachów stosuje się zestawy żywic epoksydowych. Do pomalowania obu zbiorników potrzeba aż 54 ton emulsji. Łączna powierzchnia obu zbiorników, którą należy pokryć specjalistycznymi farbami, to 3,3 ha. Zastosowane farby szybko się utwardzają i uzyskują odporność na deszcz. Mają wysoką wytrzymałość na promieniowanie UV i tworzą membranę hydroizolacyjną. Aby spełnić restrykcyjne wymagania związane z aplikacją farb - w czasie upałów - prace wykonywane są w godzinach wieczornych i trwają niemal do północy.

Jak podkreślił Mazur, zaawansowanie inwestycji, zgodnie z raportami wykonawcy – konsorcjum, któremu lideruje włoska firma Saipem - wynosi ponad 98 proc.Dokonano już odbioru mediów pomocniczych, m.in. instalacji przeciwpożarowej i wody pitnej. Działają już instalacje elektryczne, wentylacji/klimatyzacji oraz wodno-kanalizacyjne. Praktycznie zakończona jest budowa dróg wewnętrznych, w tym 4 km dróg asfaltowych. Wykończone zostały wszystkie pomieszczenia administracyjne i warsztatowe, trwa ich meblowanie – poinformował dyrektor.Równolegle trwa szczegółowa kontrola wykonanych prac - dodał. Sprawdzenia wymaga 1536 linii rurociągów i 5718 punktów pomiarowych. Przeprowadzono już 50 tys. szczegółowych inspekcji.

Zobacz też: Nowy magazyn w Porcie Gdynia

Gazoport w Świnoujściu - negocjacje aneksu do umowy

Jak powiedział Mazur, w fazie końcowej są negocjacje inwestora spółki Polskie LNG z wykonawcą gazoportu, dotyczące podpisania aneksu do umowy. W ostatnich miesiącach resort skarbu informował, że wykonawca wysuwał dodatkowe roszczenia finansowe, nieuznawane przez stronę polską. Negocjowany właśnie aneks ma zakończyć ten spór. Zgodnie z deklaracjami konsorcjum realizującego inwestycję, pierwszy statek z LNG zawinie do portu w Świnoujściu w tym roku. Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie około jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu - do 7,5 mld m sześć. rocznie. 8 kwietnia br. Polskie LNG i firma Tractebel Engineering zawarły umowę na opracowanie studium wykonalności na rozbudowę terminala. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. W Europie działa 22 terminali LNG. (PAP) epr/ gma/

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Finesia Consulting Sp. z o.o.

Usługi księgowe i kadrowo-płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »