| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Magazynowanie > Rola produkcji opakowań w polskiej gospodarce

Rola produkcji opakowań w polskiej gospodarce

W polskiej gospodarce od co najmniej kilku lat coraz większą rolę pełni produkcja opakowań. Polska jest już znacznym eksporterem nowoczesnych opakowań dla branży logistycznej. Co więcej, sięgamy po coraz więcej.

Według raportu Departamentu Informacji Gospodarczej Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, pierwsza dekada XXI w. była epoką rozkwitu rodzimego rynku opakowań. Według cytowanych w opracowaniu danych GUS, pomiędzy 2002 a 2010 r. – pomimo kryzysu finansowego, który miał w tym czasie miejsce – nie było roku, w którym dynamika sprzedaży opakowań osiągnęłaby ujemne wartości. Roczne wzrosty wahały się od 2,9 do 18,4% (odpowiednio w latach 2002-2003 i 2008-2009), a ich średnia wartość wyniosła niemal 11% na rok. Obraz ten potwierdzają dane Polskiej Izby Opakowań (POI). Według nich, ogólny tonaż produkowanych w Polsce pojemników wzrósł z 1,3 mln w 1998 r. ton do 4,1 mln ton w roku 2010 r.

Zobacz też: Rynek powierzchni magazynowej w Polsce

Znaczący wzrost produkcji opakowań w Polsce

Również pierwsze lata kolejnej dekady tego stulecia dobrze wróżą podmiotom działającym w tej branży. Według GUS, rośnie odsetek polskich firm, które inwestują w opakowania jako źródło przewagi konkurencyjnej. W latach 2010-2012, 5,2% przedsiębiorstw przemysłowych i 3,8% usługowych znacząco zmieniło konstrukcję lub projekt opakowania – odpowiednio o 1,5 i 1,8-krotnie więcej niż w poprzednim badanym okresie. Wymiana pojemników na bardziej efektywne ma również swój udział w nieustannym usprawnianiu procesów logistycznych. – W związku z takimi czynnikami, jak kształtowanie się wyrafinowanych gustów klientów ostatecznych czy upowszechnienie zastosowań elektroniki we wszelkich aspektach naszego życia, przedsiębiorstwa przemysłowe zmuszone są do większej dbałości o przewożone produkty – mówi Wojciech Rośkowicz, ekspert firmy Igopak, dostarczającej opakowania m.in. dla branż automotive i AGD. – W związku z tym coraz częściej jesteśmy włączani w projektowanie procesów transportowych i optymalnych pojemników – dodaje. Jednak polskie firmy produkujące opakowania nie ograniczają się do rodzimego rynku. Coraz śmielej poczynają sobie również poza granicami naszego kraju.

Zobacz też: Prototypowy wózek widłowy

Polska eksporterem opakowań

– Polskie opakowania cieszą się coraz większą popularnością – mówi Wojciech Rośkowicz z firmy IGOPAK. – Dzięki wysokiej jakości, innowacyjności i terminowości dostaw zyskaliśmy  klientów z Europy Zachodniej, a w wyniku globalizacji rynku nasza współpraca handlowa wciąż się poszerza o nowe kraje Świata. Naszymi pierwszymi klientami z zagranicy były przedsiębiorstwa z państw ościennych. Dziś eksportujemy również do takich krajów, jak Rosja, Tunezja czy Meksyk – dodaje ekspert.

Przedstawiciele branży patrzą na przyszłość z optymizmem. Rosnąca pozycja polskich opakowań na globalnym rynku jest punktem wyjścia do dalszej, niemal niczym nieograniczonej ekspansji. Pierwsze zapowiedzi II Kongresu Przemysłu Opakowań pozwalają sądzić, że również polski rynek da działającym w branży podmiotom duże pole do popisu. Ciągła ewolucja produktów ma spowodować powstanie nowej generacji opakowań – włącznie z wykorzystaniem w ich produkcji nanotechnologii.

Źródło: Materiały prasowe Igopak

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ireneusz Matusiak

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »