| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Audi

Audi

Niemiecki koncern samochodowy, należący do grupy Volkswagen. Pod znakiem tej marki produkowane są samochody dla każdego segmentu rynku, czyli zarówno małe (A1 i A2), kompaktowe (A3), klasy średniej (A4 i A5), wyższej (A6, A7) oraz luksusowej (A8).

Logo Audi jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Lista stworzonych modeli jest długa i szeroka. Nie mniej krótsza jest historia tej marki.

A ta, rozpoczyna się jeszcze w XIX wieku kiedy to młody August Horch skończywszy technikum zatrudnił się w dziale budowy silników u Carla Benza. Zajmował tam wysokie stanowisko – kierownika działu pojazdów silnikowych.

Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy multimedialne

14 listopada 1899 roku założył w Kolonii firmę o nazwie Horch & Cie, przekształcając ją pięć lat później w spółkę. Spółka została założona tylko dlatego, że Horch nie był w stanie sam poradzić sobie z finansowaniem produkcji samochodów. W 1902 roku przeniósł firmę do Reichenbach, a w 1904 do Zwickau. Wtedy zmieniono nazwę na A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. To właśnie tam powstały pierwsze samochody, a dokładnie luksusowe modele z silnikami czterocylindrowymi o pojemnościach 2,6 i 5,8 litra oraz mocy 22 i 40 koni mechanicznych. Niestety, jak głosi polskie przysłowie „mówiły jaskółki, że niedobre są spółki”, tak i w tym przypadku słowa te były trafne. August pokłócił się z zarządem, a w 1909 roku odszedł z firmy i założył kolejne przedsiębiorstwo. Tym razem miał problem z nazwą, ponieważ „Horch” było zastrzeżone. Na szczęście młody przedsiębiorca cechował się ogromną pomysłowością i po długim namyśle doszedł do wniosku, że skoro słowo „horch” w języku niemieckim oznacza „słuchaj”, to można je zastąpić podobnym. Padło na łacinę i słowo „audi”, które oznacza to samo co niemieckie „horch”.

W 1914 roku Horch znowu przekształcił nową firmę Audi Automobilwerke GmbH w spółkę akcyjną. Markę rozsławił dzięki licznym zwycięstwom sportowym. Jednak Horch chyba niezbyt dobrze czuł się w roli władcy firmy, dlatego po I wojnie światowej zwolnił się z Audi, a następnie zatrudnił na stanowisku rzeczoznawcy ds. motoryzacji w Berlinie.

Co się stało z Audi? W 1920 roku światło dzienne ujrzał model Audi 14/50 KM Typ K z kierownicą po… lewej stronie. Audi staje się synonimem aut luksusowych z silnikami sześcio i ośmiocylindrowymi. Ten pierwszy ukazał się w typie M w 1923 roku, drugi zaś, w Audi Imperator w 1927 roku.

W roku 1928 pakiet większościowy obejmuje J.S. Rasmussen, który był właścicielem DKW. Wtedy to gospodarkę dotknął ogromny kryzys, który spowodował spadek aut z „monstrum” pod maską. Na szczęście Rasmussen nie był w ciemię bity i zarządził aby Audi wyprodukowała małe DKW z napędem z przodu. Auto było strzałem w dziesiątkę.

Zobacz też: Audi A5 po faceliftingu

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

dr Michał Wilk

radca prawny, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »