| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Sprężyny zawieszenia z włókna szklanego zamiast ze stali

Sprężyny zawieszenia z włókna szklanego zamiast ze stali

Zawieszenie oparte na kompozytach to według inżynierów Audi przyszłość motoryzacji. Niższa masa nieresorowana i większa precyzja prowadzenia to główne atuty tej technologii. Audi wprowadzi niebawem do swych samochodów sprężyny zawieszenia oparte na włóknie szklanym.

Sprężyny z włókna szklanego

Sprężyna wykonana z CRP, którą koncern z Ingolstadt opracował we współpracy z włoskim kooperantem, już na pierwszy rzut oka różni się od sprężyny stalowej. Ma jasnozielony kolor, a jej pręt jest grubszy od pręta sprężyny stalowej. Średnica sprężyny jest nieco większa, przy mniejszej liczbie skrętów. Przede wszystkim jednak, jest o 40 procent lżejsza. Podczas gdy sprężyna stalowa w modelu klasy wyższej średniej waży prawie 2,7 kg, sprężyna z CRP o tych samych właściwościach ma ciężar ok. 1,6 kg. Łącznie, wszystkie cztery sprężyny wykonane z CRP, redukują wagę samochodu o ok. 4,4 kg, z czego połowa odnosi się do masy nieresorowanej. „Dzięki sprężynom z CRP oszczędzamy na kilogramach w kluczowych strefach podwozia. Dlatego możemy dodatkowo zwiększyć precyzję jazdy i poprawić komfort“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Zobacz też: Wymiana miechów pneumatycznych na sprężyny

Sprężyny zawieszenia wykonane z włókna włókna szklanego

Rdzeń sprężyny składa się z długich, splecionych ze sobą włókien szklanych, nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż kilkumilimetrowej średnicy włókna centralnego, specjalna maszyna nawija kolejne włókna, na zmianę pod kątem + 45 i - 45 stopni. Tak powstałe warstwy naciągu i nacisku napierają na siebie. Dzięki temu, mogą lepiej absorbować napięcia działające na sprężynę. W ostatnim etapie produkcji włókno jest hartowane w specjalnym piecu, w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza.

Włókna CRP można precyzyjnie dostosowywać do nałożonych na nie zadań, a surowiec z którego są wykonane ma najwyższej klasy jakość i właściwości. Jest wolny od korozji, również przy uderzeniu kamieniem oraz niewrażliwy na chemikalia np. na środki czyszczące do felg. No i ostatnia zaleta: jego produkcja zużywa o wiele mniej energii niż produkcja sprężyn stalowych.

Źródło: materiały prasowe Audi

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »