| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?

Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?

Rok 2011 przyniósł wprowadzenie normy emisji spalin Euro 5, co spowodowało wycofanie z europejskiego rynku kilku cenionych samochodów i silników. Za to dodaje się co raz bardziej kosztowne systemy redukcji szkodliwych związków. A jakie redukcje wprowadzą nowe normy Euro 6 i Euro VI?

Nowe normy emisji spalin – Euro 6 dla samochodów osobowych i lekkich i Euro VI dla samochodów ciężarowych zaczną obowiązywać od 31 grudnia 2013 roku. Wprowadzenie nowej normy pociągnie za sobą dalszą redukcję tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) oraz węglowodorów. Wartość tych ostatnich jest mierzona także pod kątem emisji z skrzyni korbowej podczas czynności obsługowych. To, co brzmi najbardziej marketingowo, to ograniczenie tlenków azotu o 80% w stosunku do normy Euro VI i redukcja cząstek stałych o 66%.

Nowy system homologacji

RWTüv prowadził badania, które miały porównać stosowane dotychczas cykle homologowania silników ESC i ETC z ogólnoświatowym cyklem WHSC (World Harmonized Stationary Cycle) i WHTC (World Harmonized Transient Cycle), który ma odwzorowywać warunki działania silników ciężkich pojazdów w Japonii, Europie i USA.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Z sprawozdań z prac Komisji Europejskiej wynika, że kryteria dla norm Euro VI zostaną również przygotowane dla cykli wg nowych standardów. Zgodnie z opinią RWTüv metoda ta byłaby także odpowiednia dla testów homologacyjnych silników o mniejszych pojemnościach. Jak się okazuje, wyniki z dotychczas używanych cykli testowych nie odpowiadają realnym wartościom emisji, którymi silniki charakteryzują się już podczas używania ich w ruchu drogowym.

Producenci już spełniają Euro VI

Na dwa lata przed wprowadzeniem nowej normy, producenci pojazdów ciężarowych już ogłosili, że posiadają silniki, które będą spełniać wymagania Euro VI. W związku z tym silniki niektórych ciężarówek (m.in. Volvo i Scania) zostaną wyposażone w zawór EGR, który przekazuje część spalin do kolektora dolotowego w celu dopalenia tlenków azotu. To rozwiązanie znane jest już z samochodów osobowych i niestety powodujące problemy eksploatacyjne.

Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?

W odpowiedzi Iveco sugeruje, że jest możliwa konstrukcja silnika wyposażona jedynie w katalizator selektywnej redukcji katalitycznej – SCR. Konstruktorzy zapowiadają jednak, że nowa technologia kosztuje więcej i czekają z jej wprowadzeniem do momentu, kiedy klienci będą skłonni za nią zapłacić. Producenci muszą spełnić wymagania nowych norm rok przed jej ostatecznym wprowadzeniem. Począwszy od 31 grudnia 2012 r. każdy nowo-homologowany model będzie musiał spełnić normę Euro VI.

Nowe normy i nowe opłaty?

W sprawozdaniach z prac Parlamentu Europejskiego pojawiły się informacje o opłatach za zanieczyszczanie środowiska i emisję hałasu, które będą w przyszłości doliczane do opłat za korzystanie z dróg przez ciężarówki. Jest jednak mowa także o zwolnieniach. Ci którzy będą używali ciężarówek spełniających normę Euro VI będą zwolnieni z takiej opłaty aż do końca 2017 roku.

Redukcja cząstek stałych także w silnikach samochodów osobowych

Wraz z szerszym zastosowaniem silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pojawił się problem większej emisji cząstek stałych. Dla tych silników zarówno norma Euro 5, jak i Euro 6 przewiduje emisję PM nie większą niż 0,005 g/kWh. Natomiast silniki diesla, których sprzedaż w ostatnich dziesięciu latach znacznie wzrosła, w 2014 roku będą musiały emitować nie więcej niż 0,0025 g/kWh. W przypadku tych silników redukcja wynosi 50% w stosunku do normy Euro 5. Również limit tlenków azotu został znacznie obniżony (o 66%), a w pomiarze węglowodorów z tlenkami azotu silniki będą musiały się wykazać przynajmniej 37% niższą emisją tych związków.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »