| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część trzecia

Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część trzecia

Oto trzecia część poradnika dla kupujących używane auta. W tym odcinku zajmiemy się zawieszeniem i hamulcami.

Przechodzimy do kontroli stanu zawieszenia. Mocno dociskamy jeden z boków (błotnik) i w uzyskanym najniższym położeniu gwałtownie puszczamy, wtedy nadwozie powinno powrócić do normalnego położenia bez wahnięć. Jeśli mamy możliwość skorzystać z podnośnika, nie zaszkodzi poszukać śladów korozji znajdujących się na częściach zawieszenia oraz zużycia na gumowych elementach.

Zobacz też: Jak ustrzec się przed kupnem kradzionego auta? Ekspert radzi

Jednym z najważniejszych punktów są oględziny wnętrza samochodu. Tutaj nasza czujność musi być bardzo wyostrzona. Niektóre z elementów mogły być wymienione. Środek samochodu może pokazać prawdziwy przebieg. Podczas wykonywania przeglądu, należy zwrócić szczególną uwagę na stan kierownicy. Prawdopodobnie będzie ona wytarta i jest to normalne zjawisko, lecz trzeba sprawdzić, w jakim stopniu.

Kontrolujemy również nakładki pedałów, oceniamy jak mocno są wytarte. Jednak wymiana ich jest bardzo łatwa i często praktykowana. Sprawdzamy podłokietniki i szukamy śladów wytarcia. Tak samo robimy z gałką wymiany biegów. Jeśli chodzi o fotele, to najwięcej można się dowiedzieć po fotelu kierowcy. Gdy jest on zapadnięty lub wysiedziany, oznacza to, że kierowca spędził w aucie bardzo dużo czasu i pokonał wiele tysięcy kilometrów.

Natomiast wytarte boki fotela są objawem korzystania pojazdu na krótkich odcinkach, ponieważ często do niego wsiadano i z niego wysiadano. Nadszedł czas na jazdę próbną. Najpierw jeszcze raz obejdźmy auto dookoła i przekonajmy się, czy wszystkie drzwi zamykają się w prawidłowy sposób. Na początku szybki test przegubów, jeżeli po ruszeniu i maksymalnym skręcie kierownicy słychać stuki z przednich kół, oznacza to konieczność wymiany.

Zobacz też: Jak negocjować ze sprzedawcą samochodów w komisie? Poradnik

Ważne jest, abyśmy przekonali się, jak pojazd zachowuje się w różnych warunkach. Na nierównym podłożu obserwujemy, jak auto pracuje i analizujemy odgłosy dochodzące z silnika i zawieszenia. Na równej powierzchni zwracamy uwagę, czy po puszczeniu kierownicy i hamowaniu, samochód nie skręca na boki. Sprawdzamy też sprzęgło. Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy trzeci bieg i próbujemy ruszać. Wtedy przekonamy się, czy ślizga lub ciągnie. Gdy zdejmiemy nogę z gazu, nie możemy usłyszeć basowego pomruku. Warto oglądać samochody z drugą osobą, która pomoże nam dokonać dobrego wyboru.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Jastrzębski

Adwokat, specjalista w zakresie prawa cywilnego i rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »