| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Sportowe fotele - jak się je projektuje?

Sportowe fotele - jak się je projektuje?

Chevrolet przedstawił sposób w jaki opracowywane są specjalne sportowe fotele stosowane w modelu Corvette. Oto jak wygląda proces ich projektowania.

Fotele odgrywają niebagatelną rolę w samochodzie. To od ich jakości zależy w dużej mierze komfort jazdy, wygoda i prawidłowe podparcie newralgicznych fragmentów kręgosłupa kierowcy. W przypadku aut sportowych niezwykle ważne jest także właściwe utrzymywanie ciała w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach. Jeśli tułów będzie się zbyt swobodnie poruszać po fotelu, to odbije się to negatywnie na jakości prowadzenia, a tym samym na pogorszeniu m.in. czasu przejazdu po torze.

Chevrolet Corvette Stingray : dwa rodzaje foteli

Projektanci Chevroleta Corvetty najnowszej 7. generacji świadomi ww. problemu zaprojektowali dwa rodzaje foteli - GT i Competition Sport. Pierwsze z nich są standardowo instalowane w każdej Corvettcie, oferują kompromis pomiędzy wygodą, a pewnym podtrzymywaniem ciała w zakręcie. Dla bardziej wymagających użytkowników tego auta, przygotowano prawie wyczynowe fotele Competition Sport. Ostatni raz możliwość wyboru rodzaju foteli w modelu Corvette klienci mieli w 1996 roku, w którym zakończono produkcję 4. generacji tego samochodu.

Zdj.1: fotel GT

Cyfrowe badanie nacisku foteli Competition Sport

Nowe fotele Competition Sport dostępne będą od grudnia tego roku. Ogromną rolę w procesie ich produkcji odegrała technologia cyfrowego mapowania nacisku, którą wykorzystuje się do skanowania ciała osób zasiadających na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.

Zdj.2: fotel Competition Sport

Aby dopracować konstrukcję foteli Competition Sport w modelu Corvette, inżynierowie wykorzystali technologię dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku ciała na fotel, skanując plecy oraz dolne partie ciała kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Trzeba jednocześnie podkreślić wyjątkowość tego rozwiązania, bowiem większość tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.

Zobacz też: Zaawansowany komputer pokładowy - Chevrolet Corvette

Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustrującego nacisk pleców oraz dolnych partii ciała kierowcy na powierzchnię fotela. Powstaje w ten sposób mapa składająca się z ponad 4,6 tysiąca danych punktowych uzyskiwanych w każdej sekundzie. Dane te przesyłane są następnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.

Aby sportowe fotele zadowoliły szerokie grono odbiorców po pierwszy zdecydowano się na bardzo rozszerzoną ocenę poziomu ich komfortu. W testach wzięło udział szereg osób o różnej posturze i wadze (od rosłych mężczyzn po filigranowe kobiety), a ich subiektywne wrażenia z jazd były poddawane weryfikacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »