| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych

Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych

Samochody z biegiem lat mają co raz lepsze osiągi, a od konstruktorów wymaga się coraz krótszej drogi hamowania ich nowych produktów. Wyposażenie samochodów w hamulce tarczowe dało większe możliwości odprowadzania ciepła i skrócenie drogi hamowania także przy tzw. Ciepłych hamulcach. Natomiast poprzez modyfikacje zacisków i tłoczków hamulców, ostatecznie uzyskano także większą siłę potrzebną do szybkiego zatrzymania samochodu z dużych prędkości.

Kiedy zwalniamy pedał hamulca, płyn powraca do pompy hamulcowej, a tłoczek dzięki konstrukcji uszczelniaczy i cofnięciu płynu wraca wgłąb komory tłoczka. Oprócz samej konstrukcji zacisku, w odseparowaniu klocków od tarczy uczestniczą też sprężyny zamontowane pomiędzy klockami.

Stałe zaciski wielotłoczkowe

W samochodach osiągających duże prędkości, w których skuteczność hamowania musi być znacznie podwyższona, stosuje się stałe zaciski. Są one wyposażone w minimum dwa tłoczki zlokalizowane po przeciwstawnych stronach. W przypadku takich zacisków, za dosunięcie klocka zarówno po zewnętrznej i wewnętrznej stronie tarczy odpowiadają osobne tłoczki. W najszybszych samochodach częściej będziemy mieli do czynienia z czterotłoczkowymi zaciskami (dwa tłoczki po każdej stronie tarczy). Jednak ostatecznie auto może być wyposażone w sześcio-, ośmio-, a nawet dziesięciotłoczkowe hamulce. W niektórych konstrukcjach hamulców o stałych zaciskach montuje się wkładki cierne w liczbie odpowiadającej ilości tłoczków. Aby siła hamowania była jak najbardziej równomierna, każda para tłoczków może mieć również inną średnicę.

Awarie zacisków hamulców tarczowych

Zaciski z biegiem lat mogą stracić płynność pracy. Objawia się to zwiększonym oporem podczas prowadzenia pojazdu i problemem z utrzymaniem prawidłowego kierunku jazdy. Powodem mogą być zatarte sworznie zacisku, a także zniszczone uszczelniacze tłoczków. Te ostatnie odpowiadają również za poprawne cofanie się tłoczków do ich komór. Uszkodzone uszczelniacze mogą powodować także zatarcie się tłoczków. W rzadkich przypadkach zdarzają się pęknięcia żeliwnych zacisków. Możliwe jest też uszkodzenie samej śruby mocującej sworzeń zacisku. Wtedy w pracy pedału hamulca mogą pojawić się nieprzyjemne drgania.

Zobacz też: Układ wydechowy – przegląd usterek. Na co zwrócić uwagę?

Awarię możemy wywołać również, gdy zapomnimy o kontroli stanu hamulców. Zaciski hamulców tarczowych posiadają otwory do kontroli grubości okładzin ciernych. Wymiany powinniśmy dokonać, gdy klocki osiągną grubość 5 mm. Oczywiście, teoretycznie jazda z mocniej zużytymi klockami jest możliwa, ale istnieje ryzyko zdarcia okładziny, a nawet przemieszczenia klocka hamulcowego i w efekcie zniszczenia tarczy hamulcowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Izabela Żurkowska-Mróz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »