| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Reflektory ksenonowe emitują bardzo jasne, białe światło, które znacznie lepiej oświetla drogę przed samochodem. Jak są zbudowane światła ksenonowe? Jaka jest różnica między ksenonami a biksenonami? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Reflektory ksenonowe posiadają palnik wyładowczy, który jest elementem emitującym światło. Z zewnątrz przypomina on żarówkę, jednak jego konstrukcja jest całkiem inna. We wnętrzu bańki znajduje się ksenon, który emituje światło pod wpływem wysokiego napięcia. Przetwornik, który współpracuje z reflektorem dostarcza do palnika napięcie rzędu 20000 V. Palnik ksenonowy jest stosowany do świateł mijania. Ze względu na właściwości (długi czas zapłonu) nie jest on używany w światłach drogowych w tradycyjny sposób. Aby rozwiązać ten problem, producenci opracowali reflektory bi-ksenonowe, których palnik wyładowczy odpowiedzialny za światło drogowe jest stale zapalony, ale strumień światła jest przesłonięty. W momencie, gdy kierowca włącza dźwignią przy kierownicy światła drogowe, przysłona unosi się pozwalając strumieniowi oświetlić drogę przed samochodem.

Polecamy: Samochód w firmie

Budowa reflektora ksenonowego

Reflektory ksenonowe mogą być oparte o rozwiązania soczewkowe lub odbłyśnikowe. Palniki oznaczone symbolem D2R do reflektorów z odbłyśnikiem (czyli parabolicznych), posiadają w swojej konstrukcji stałą przesłonę. Dzięki tej przesłonie ograniczony jest efekt samooślepiania, a także zbyt rozległego świecenia na przeciwległy pas (ochrona przeciw oślepianiu kierowców jadących z nad przeciwka). Kształt odbłyśnika jest projektowany z dużą dokładnością, aby ze względu na intensywne światło palnika ksenonowego, jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia. Warto tutaj zwrócić uwagę tym, którzy planują zaopatrzyć reflektory swoich samochodów w tzw. zestawy HID. Taki reflektor (zwłaszcza w samochodach starszej konstrukcji) będzie świecił nieprawidłowo. Przyczyni się ku temu nie tylko zużyty i prawdopodobnie wykonany z mniejszą dokładnością odbłyśnik, ale także brak systemu samopoziomującego i oczyszczającego.

Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Palniki wyładowcze do reflektorów o konstrukcji soczewkowej oznaczone są symbolem D2S. Ten rodzaj reflektorów daje możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W takim rozwiązaniu odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Światło odbite od odbłyśnika jest następnie skupiane przez soczewkę w odpowiednie punkty przed samochodem. Projektor posiada również silniczki, które są elementem systemu samopoziomującego. Dane o aktualnym ugięciu samochodu (np na skutek obciążenia tylnej części bagażem) przesyłane są z czujników. Mogą one być zlokalizowane na amortyzatorach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »