| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Światła ksenonowe czy żarówki ksenonowe? To nie jest to samo!

Światła ksenonowe czy żarówki ksenonowe? To nie jest to samo!

Czy zamienić dotychczasowe żarówki na ksenony? Czy żarówki halogenowe o białej barwie światła rzeczywiście podwoją widoczność przed naszym samochodem? Pamiętajmy, że żarówki H4, H7, itp. udające ksenony ostatecznie mogą spowodować tylko problemy. Dlaczego?

Kiedy kupimy nowy zestaw żarówek, a na opakowaniu znajdziemy informację o tym, że dają światło o białej barwie, może okazać się, że ta stylowa zmiana skończy się dla nas sporymi wydatkami. Nasz portfel może ucierpieć, kiedy natrafimy na kontrolę drogową, bądź w sytuacji gdy nowy nabytek uszkodzi nieodwracalnie nasz reflektor. Ostatecznie taka żarówka może świecić po prostu krócej.

Palniki wyładowcze

Światła ksenonowe są wyposażone w palniki wyładowcze. Zamiast żarówki ze świecącym żarnikiem i gazami wspomagającymi utrzymanie jej właściwości (halogenem), w bańce znajduje się dodatkowa przestrzeń z uwięzionym ksenonem, który sam świeci białym światłem. Aby gaz mógł rozbłysnąć, do palnika musimy dostarczyć wysokie napięcie osiągające 19 000 V. Jest ono uzyskiwane za pomocą przetwornic. To zasadnicza różnica między światłami opartymi o żarówki halogenowe i żarniki ksenonowe.

Zobacz też: Porsche – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Są jednak przecież specjalne zestawy ksenonowe, które mogą zastąpić żarówkę halogenową H4, H7 itp. Oczywiście, to prawda. Jednak może okazać się, że po kilku miesiącach użytkowania nasze światła będą świecić znacznie gorzej niż z żarówkami halogenowymi. Powód? Wypalenie odbłyśnika. Żarniki ksenonowe emitują większą ilość promieniowania ultrafioletowego. Nasz zużyty już nieco reflektor, ucierpi podwójnie. Mimo, że ksenony będą dawać jasne światło, droga przed nami będzie będzie oświetlona słabo. Okaże się, że oprócz wydanych 300 zł, będziemy musieli przeznaczyć pieniądze na regenerację lub zakup reflektora. Jeżeli kupujemy zestaw ksenonów za 100 zł, istnieje ryzyko, że palniki w ogóle nie posiadają filtra UV. To tylko przyśpieszy powstanie problemów.

Czy ksenony oślepiają kierowców?

Jeżeli montujemy zestaw palników ksenonowych zamiast żarówek, możemy częściej otrzymywać niespodziewany błysk długimi światłami z naprzeciwka. Okazuje się, że intensywne białe światło drażni mijanych kierowców. A czy stosujemy się do zaleceń producentów zestawów ksenonowych? Oni asekuracyjnie ostrzegają, jak mamy używać świateł, jeżeli zdecydujemy się na taki zakup. Szkła muszą być utrzymywane w czystości oraz powinniśmy dbać o poprawne ustawienie świateł. Czyli przed każdą jazdą powinniśmy je umyć oraz pamiętać o ciągłym ustawianiu świateł korektorem. W standardowych światłach ksenonowych robią to za nas spryskiwacze świateł i mechanizm automatycznego poziomowania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »