| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak odłączać i podłączać akumulator?

Jak odłączać i podłączać akumulator?

Akumulator to źródło prądu w samochodzie. Jak wiadomo, tam, gdzie jest prąd, jest i niebezpieczeństwo. Ze względu na sprzeczności w różnych instrukcjach odłączania i podłączania akumulatora, wyjaśniamy konsekwencje dwóch sposobów.

Odłączamy akumulator: najpierw minus

Odłączając najpierw klemę z bieguna ujemnego akumulatora możemy czuć się w miarę bezpieczni, ponieważ otwieramy ogniwo przepływu prądu. Oznacza to, że nie będzie połączenia pomiędzy jednym a drugim biegunem, w związku z tym nie powinien "kopnąć" nas prąd. Weźmy pod uwagę jednak, że biegun ujemny działa na zasadzie uziemienia samochodu. Jest to połączenie akumulatora z masą pojazdu (czyli karoserią) i ma na celu zneutralizowanie ładunku elektrycznego, pochodzącego z bieguna dodatniego, który właśnie może stanowić źródło niebezpieczeństwa. Dopóki jest on podłączony, w obwodach elektrycznych samochodu ładunek jest neutralizowany.

Zobacz też: Jak odpalić samochód z pomocą kabli rozruchowych?

29.90 zł100 pytań o obowiązek podatkowy VAT - PDF

Odłączamy akumulator: najpierw plus

Jeśli najpierw odłączamy biegun dodatni, musimy być świadomi ryzyka. Gdybyśmy robili to nieporadnie i zupełnie przypadkiem zwarli podłączony biegun z masą samochodu, czyli karoserią z pomocą np. klucza, którego używamy do odkręcania klemy, zagrożenie będzie wielkie.

Zobacz galerię Caferacery naszych czasów

Nie dość, że klucz zespawa się z nadwoziem, gdyż akumulator będzie działał właśnie jak spawarka, to tak ogromny i nagły wzrost natężenia prądu może spowodować eksplozję akumulatora i tym samym poparzenie osoby majsterkującej. Niemniej jednak, z punktu widzenia fizyki, zasad działania prądu oraz ogólnego bezpieczeństwa, to właśnie ten biegun powinniśmy odłączać najpierw. 

Zobacz również: Jak wyjmować akumulator?

Mamy wtedy pewność, że przy zdejmowaniu klemy ujemnej lub przy dalszych pracach, w obwodach samochodu już nie będzie prądu i możemy bezpiecznie majsterkować. Potwierdzeniem tej teorii jest fakt, że w samochodach ciężarowych oraz budowanych do sportu, na biegunie dodatnim montowane są specjalne heble, wyłączające go w razie np. wypadku. Tak samo w sytuacji, kiedy jesteśmy świadkami kolizji lub w niej uczestniczymy a samochód jest poważnie uszkodzony, to ten biegun powinniśmy natychmiast odłączyć, aby zredukować ryzyko powstania iskry i tym samym np. zapalenia się wyciekającego paliwa.

Aktualizacja: 03.07.2014

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Bezpieczne odłączanie, oraz podłączanie akumulatora.
Bezpieczne odłączanie, oraz podłączanie akumulatora.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS23
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem Infor.pl »