| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Większość kierowców nieumiejętnie korzysta z klimatyzacji co odbija się m.in na trwałości tego urządzenia. Jak uniknąć błędów mogących zniszczyć klimatyzację?

Większość kierowców nieumiejętnie korzysta z klimatyzacji

Nadchodzą wakacje. Niebawem wiele osób siądzie za kierownicą swoich aut wyruszając w podróż, która bez względu na długość trasy może okazać się bardzo uciążliwa. Szczególnie, gdy temperatura z oknem przekroczy kilkanaście stopni i zacznie dawać się podróżującym we znaki. Zanim uruchomimy klimatyzację w naszym samochodzie, powinniśmy poznać ogólne metody posługiwania się tym układem, które przydadzą się zawsze. Niezależnie, czy będzie to klimatyzacja ręczna, automatyczna (klimatronik), wielostrefowa, czy każda inna.

Klimatyzacja - nie tylko podczas upałów

Uruchamianie klimatyzacji wyłącznie podczas upałów to poważny błąd. Dlaczego? Ponieważ czynnik pracujący w układzie jest wymieszany z olejem i zapewnia odpowiednie smarowanie sprężarki. Dlatego co jakiś czas powinno włączyć się klimatyzację, aby nasmarować i zakonserwować układ.  Ponadto  służy on zarówno do schładzania powietrza, jak i jego osuszania. Druga z wymienionych funkcjonalności doskonale sprawdza się w warunkach jesiennych lub zimowych stanowiąc nieocenioną pomoc, gdy mamy problem z parującymi szybami. Gdy temperatura spadnie poniżej 5 stopni Celsjusza, a układ schładzania powietrza będzie wyłączony, osuszanie z pewnością zadziała znakomicie.

Zobacz też: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Z otwartym oknem

Wsiadając do długo stojącego na słońcu i mocno nagrzanego samochodu w pierwszej kolejności powinniśmy otworzyć na chwilę szeroko wszystkie drzwi i przewietrzyć wnętrze. Gdy uruchomimy auto (przed włączeniem klimatyzacji) przejedźmy kilkaset metrów z otwartymi oknami. Dzięki temu schłodzimy wnętrze pojazdu do temperatury zewnętrznej bez użycia klimatyzacji, obciążenie sprężarki zostanie zmniejszone, a zużycie paliwa przez silnik samochodu nieznacznie się obniży. Podczas jazdy z włączoną klimatyzacją należy zamknąć szczelnie wszystkie okna oraz uchylony dach. Najszybciej obniżymy temperaturę powietrza we wnętrzu auta, gdy ustawimy chłodzenie  na tryb automatyczny oraz wewnętrzny obieg powietrza wewnątrz auta (trzeba pamiętać, aby po schłodzeniu wnętrza przełączyć na zewnętrzny obieg powietrza).

Unikaj maksymalnego chłodzenia

Nigdy nie ustawiajmy klimatyzacji na maksymalne chłodzenie. Dlaczego? Ponieważ sprężarka klimatyzatora samochodowego nie jest urządzeniem typowo przemysłowym i praca w trybie ciągłym powoduje jej szybkie zużywanie się. Jaka jest zatem optymalna temperatura, którą powinniśmy ustawić na sterowniku klimatyzacji? Około 5-7 °C mniejsza, niż wskazania termometru na zewnątrz samochodu. Czyli jeśli za oknem naszego pojazdu jest 30 °C klimatyzację ustawiamy na 23-25 °C. Warto również włączyć automatyczny tryb pracy. W przypadku, gdy klimatyzacja jest sterowana ręcznie i nie posiada wskaźnika temperatury, pokrętła powinny zostać ustawione tak, aby z nawiewów leciało chłodne, a nie zimne powietrze. Ważne by unikać kierowania strumienia powietrza z nawiewów bezpośrednio na kierowcę i pasażerów, bo może się to skończyć poważnym przeziębieniem.

Zobacz też: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Obowiązkowy przegląd klimatyzacji

Przynajmniej raz w roku powinniśmy wykonać dokładny przegląd układu klimatyzacji w naszym samochodzie. Najlepiej w sprawdzonym warsztacie, który skontroluje szczelność układu i stanu czynnika chłodzącego, stanu mechanicznego sprężarki (np. napędu), wymieni filtry oraz przeprowadzi odgrzybianie przewodów klimatyzacji. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnego zapachu z nawiewów i wszelkiego rodzaju dolegliwości związanych np. z alergią na grzyby lub kurz. Warto poprosić serwisantów o wskazanie zbiornika na skropliny lub przewodu odprowadzającego wodę pod samochód. Dzięki temu będziemy mogli samodzielnie, okresowo skontrolować drożność układu lub opróżniać go we własnym zakresie.

ŹRÓDŁO: TOTAL Polska

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Wachowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »