| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Lato, to czas w którym układ chłodzenia samochodu pracuje ze zwiększoną wydajnością. Na co zwrócić uwagę, by pracował bez zakłóceń?

Dla silnika samochodowego czas wakacyjnych wypraw to okres szczególnie ciężkiej pracy. Nie dość, że musi uciągnąć auto zapakowane po brzegi, to jeszcze robi to w upalne dni, w pełnym słońcu, na asfalcie, który również promieniuje gorącem.

Sytuacji nie poprawia pracująca pełną parą klimatyzacja, o włączonych światłach nie wspominając. Krótko mówiąc, jeśli nie zadbamy o układ chłodzący, nasza wyprawa może zakończyć się na poboczu w kłębach białego dymu buchającego spod maski.

Zobacz też: Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?

Sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego - przy zimnym silniku

- Upewnienie się, czy w zbiorniczku na chłodziwo jest wystarczająco dużo płynu, to podstawa. Sprawdzamy to zawsze na zimnym silniku. Teoretycznie jeżeli jest go za mało, to wystarczy dolać brakującą ilość odpowiedniego płynu i sprawa załatwiona. Warto jednak sprawdzić dlaczego jest go za mało. Najprawdopodobniej gdzieś doszło do rozszczelnienia, przez które płyn ucieka – wyjaśnia Robert Krotoski, menadżer kategorii „Motoryzacja” w Allegro.pl - Sprawdźmy, czy przewody układu chłodzącego są suche i czyste. Jeśli uszczelka lub opaska zaciskowa jest wilgotna, trzeba ją wymienić. Pęcherzyki lub wybrzuszenia na przewodach oznaczają ich uszkodzenie. A jeśli nie znaleźliśmy żadnego podejrzanego miejsca, a płynu ubywa, warto rozważyć wizytę w warsztacie. Lepiej zapobiegać, niż leczyć – dodaje.

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

- Płyny chłodnicze mają określone właściwości, które tracą z upływem czasu. Specjaliści radzą, żeby wymieniać płyn w chłodnicy co dwa lata. Jeżeli zmieszamy stary płyn z nowym, ryzykujemy zmianę jego parametrów. Latem może mieć obniżoną temperaturę wrzenia, zimą podwyższony punkt zamarzania. Płyn chłodniczy najwygodniej kupić na Allegro, już od kilkunastu złotych za litr – wyjaśnia Robert Krotoski – Jeśli płyn w zbiorniczku jest zanieczyszczony, tzn, jest mętny i pływają w nim jakieś drobiny, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika i płyn chłodzący miesza się z olejem. W takim wypadku jak najszybciej odstawmy auto do mechanika.

Czy można do chłodnicy wlać wodę?

W ekstremalnych warunkach, np. gdy w czasie podróży rozszczelni się układ chłodzący, a mechanik jest niedaleko, do układu dolejmy wody. Jeśli to możliwe – destylowanej, zwykła woda pozostawi kamienny osad. Poza tym woda ma niższą temperaturę wrzenia niż specjalny płyn, więc zwiększamy ryzyko zatarcia silnika. Doraźnie mogą też pomóc uszczelniacze do chłodnic sprzedawane na stacjach benzynowych, ale po ich użyciu konieczne będzie czyszczenie układu chłodzącego. Zdecydowanie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest dalsza podróż na lawecie. Na dłuższą metę wyjdzie taniej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Tyniec

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »