| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Spalinowe ogrzewanie postojowe - rodzaje układów

Spalinowe ogrzewanie postojowe - rodzaje układów

Ogrzewanie postojowe występuje w dwóch wersjach - elektrycznej i spalinowej. Jakie są wady i zalety spalinowego ogrzewania postojowego? Jak jest ono zbudowane?

Ogrzewanie spalinowe auta

Na rynku dostępne są różne rodzaje urządzeń, których zadaniem jest ogrzanie pojazdu.  Różnią się one pod względem wykorzystywanego do ich działania zasilania a także budową. Wybór zależy od zakładanego budżetu oraz celu montażu takiego urządzenia. W przypadku ogrzewania spalinowego istnieją dwa układy.

Ogrzewanie wodne

Urządzenie to działa niezależnie od silnika samochodu, a ciepło wytwarzane jest w procesie spalania paliwa ( średnio 0,5 litra na godzinę ), które czerpane jest z baku auta. Ogrzewanie wodne najczęściej instalowane jest w komorze silnika. Spaliny, wytworzone w procesie spalania, odprowadzane są poprzez układ wydechowy. W nowoczesnych konstrukcjach stosowany jest osobny układ wydechowy, który również posiada katalizator. Układ ten jest wpięty w obieg pomiędzy silnikiem a nagrzewnicą. Dzięki temu ogrzewany jest silnik, natomiast wytworzone przez nie ciepło dostarczane jest do wnętrza poprzez układ wentylacji samochodu. Urządzenie posiada własną pompę paliwa i cieczy chłodzącej. Po włączeniu zasysa ona paliwo, gdzie w specjalnej komorze następuje jego spalenie. Powstałe ciepło podgrzewa ciecz chłodzącą, która za pomocą niewielkiej pompy elektrycznej krąży w małym obiegu. Montaż takiego ogrzewania w samochodzie jest skomplikowany i pracochłonny, dlatego koszt nie jest mały: ceny mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Zobacz też: Elektryczne ogrzewania postojowe - jak działa i jakie są jego funkcje?

Ogrzewanie powietrzne

Montowane jest wewnątrz pojazdu, a jego praca polega na zasysaniu zimnego powietrza z wnętrza lub z otoczenia auta, ogrzaniu go, a następnie odprowadzeniu do wnętrza pojazdu. Urządzenie szybko ogrzewa wnętrze samochodu, ponieważ dostarcza ciepło już od momentu jego włączenia. Agregaty powietrzne zużywają także niewielkie ilości paliwa. Niestety takie rozwiązanie nie podgrzewa naszego silnika, jedynie wnętrze pojazdu. Jego dużą zaletą jest prosty montaż, niewielkie rozmiary oraz cena.

Zobacz też: Klimatyzacja samochodowa – jak używać

Podsumowując, ogrzewanie postojowe niesie za sobą szereg zalet, które docenimy szczególnie zimą. Urządzenie ogrzewające silnik przyczyni się do jego dłuższej żywotności, a także wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa. Natomiast ogrzanie wnętrza naszego samochodu wpłynie na komfort podróżowania, ale także na bezpieczeństwo. Wynika to z faktu, że gdy w kabinie panuje przyjemna temperatura, możemy się lepiej skupić na drodze, a także nasze ruchy są mniej ograniczone niż w przypadku, gdy na przykład mamy zmarznięte dłonie. Wybór rodzaju ogrzewania zależy od indywidualnych preferencji użytkownika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »