| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Silnik 1.9 TDI wyposażony jest w turbosprężarkę zwiększającą jego moc maksymalną. Niektóre jej wersje dla poprawy osiągów wyposażono dodatkowo w zmienną geometrię łopatek. Oto lista silników 1.9 TDI z turbosprężarką VGT.

Aby wydobyć większą moc i moment oborowy z silnika spalinowego, wielu producentów stosuje w tym celu turbosprężarkę. Nie zawsze jednak przynosi ona spodziewane efekty. Największy problem dotyczy sporej bezwładności turbiny przy niskich obrotach silnika.

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje posiadają pompowtryskiwacze?

Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek VGT

Aby poprawić zachowanie jednostki napędowej w niskim zakresie obrotów, niektóre turbosprężarki wyposażane są w zmienną geometrię łopatek, a właściwie kierownicy, tzw. VGT. W rozwiązaniu tym wirnik turbiny ma stały kształt i wymiary, natomiast zmienność parametrów jest realizowana przez zmianę kąta nachylenia łopatek kierujących spaliny na wirnik turbiny. Gazy wycechowane produkowane przez silnik są wykorzystywane w sposób bardziej efektywny. Wyraźnej poprawie ulega także przebieg krzywej momentu obrotowego.

silnik 1.9 TDI z turbiną o zmiennej geometrii łopatek
oznaczenie silnika moc
AHH 90KM przy 4000obr/min
ALH 90KM przy 4000obr/min
ASV 110KM przy 4150obr/min
AFN 110KM przy 4150obr/min
ANU 90KM przy 4000obr/min
AXR 101KM przy 4000obr/min
ATD 101KM przy 4000obr/min
AVB 101KM przy 4000obr/min
AVF 130KM przy 4000obr/min
BKC 105KM przy 4000obr/min
BKE 116KM przy 4000obr/min
AUY 116KM przy 4000obr/min
AJM 116KM przy 4000obr/min
ATJ  116KM przy 4000obr/min
AWX 130KM przy 4000obr/min
ASZ 130KM przy 4000obr/min
ARL 150KM przy 4000obr/min
BTB 150KM przy 4000obr/min
BPX 160KM przy 3750obr/min
 BUK  160KM przy 3750obr/min
BTX 160KM przy 3750obr/min

Wady turbosprężarki VGT

Rozwiązanie to ma jednak także wady. Pierwsza z nich to większa usterkowość. Zdarza się bowiem dosyć często, że intensywna eksploatacja samochodu przyczynia się do zapieczenia się łopatek. Konieczna jest wtedy wizyta w warsztacie zajmującym się regeneracją turbosprężarek. I tu pojawia się drugi problem – cena. Koszty serwisu takiej turbiny są wyższe niż w przypadku klasycznej turbosprężarki. Poza tym, niektórzy fachowcy odradzają jej naprawę z uwagi na duże ryzyko związane z niezachowaniem odpowiedniej precyzji. Zazwyczaj jednak klienci decydują się na regenerację turbosprężarki nie odczuwając, że auto straciło 4-5 KM.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kupno auta z najsłabszą wersją silnika 1.9 TDI o mocy 90KM nie gwarantuje, że jego koszty eksploatacji będą najniższe. Wersja ANU posiada bowiem zarówno pompowtryskiwacze jak i turbosprężarkę VGT.
Kupno auta z najsłabszą wersją silnika 1.9 TDI o mocy 90KM nie gwarantuje, że jego koszty eksploatacji będą najniższe. Wersja ANU posiada bowiem zarówno pompowtryskiwacze jak i turbosprężarkę VGT.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Company-logos.co

Katalog firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »