| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala nam na ocenę faktycznego stanu silnika. W poradniku tym pokażemy jak dokonać takiego sprawdzenia w Astrze G i Zafirze A.

Silniki zamontowane w Oplu Astrze i Oplu Zafirze mają taką samą konstrukcję, dlatego opis będzie się tyczył tych dwóch modeli. Nie ma konkretnego przebiegu, okresu serwisowego czy cyklicznego przeglądu jeśli chodzi o ciśnienie sprężania. Jeżeli silnik naszego samochodu zaczyna tracić na dynamice a dodatkowo ma duży przebieg to warto pomyśleć o takim teście.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana płynu hamulcowego

Wykonując go możemy stwierdzić, w jakim stanie są tłoki, czy zawory. Wynik końcowy takiej kontroli decyduje o dalszej eksploatacji naszego silnika. Jeżeli wszystko będzie w odpowiedniej normie to nie podejmujemy żadnych działań. W innym przypadku czeka nas wymiana lub naprawa silnika. Do wykonania pomiaru będzie nam specjalistyczny manometr. Jest on do kupienia w sklepach specjalistycznych oraz serwisach aukcyjnych. Jego cena jest bardzo zróżnicowana od 100 do 500 złotych. Wszystko zależy od konkretnego modelu. Dla silnika benzynowego wystarczy zakres do 2 MPa. W przypadku Diesla musi już być to 4 MPa.

Wbrew pozorom uzyskanie jak najwyższej wartości nie jest najważniejsza podczas przeprowadzania takiego testu. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odczyt różnic w poszczególnych cylindrach. Nie powinna ona przekraczać 0.10 MPa. Jedynie w silniku wysokoprężnym 1.7 dopuszczalne jest 0.15MPa. W przypadku większej różnicy na jednym lub kilku cylindrach możemy już mówić o usterce. Najczęściej oznacza to uszkodzenie zaworów, zużycie pierścieni tłoków lub gładzi cylindrów. W silniku benzynowym do przeprowadzenia pomiaru musimy wykręcić świece zapłonowe. W Dieslu wykręcamy świece żarowe.

Poniżej znajduje się zestawienie poszczególnych ciśnień dla każdego z silników:

Silniki benzynowe

  • Silnik X12XE, Z12XE – 1.4 – 1.6MPa
  • Silnik X14XE – 1.28 – 1.7 MPa
  • Silnik Z14XE – 1.2 – 1.6 MPa
  • Silnik X16SR, Z16SE, X20XEV, Z22SE – 1.2 – 1.5 MPa
  • Silnik X16XEL, Z16XEL, X18XE1, Z18XE – 1.7 MPa

Silniki Diesla

  • Silnik X17DTL – 2.0 – 3.0 MPa
  • Silnik Y17DT – 2.6 – 3.0 MPa
  • Silnik X20DTL, Y20DTH, Y22DTR – 2.5 – 2.8 MPa

Przed rozpoczęciem pomiarów musimy dobrze rozgrzać silnik. Musi on osiągnąć temperaturę roboczą. Zaczynamy od silników benzynowych. Zaczynamy od wykręcenia świec zapłonowych. Demontaż ich na rozgrzanym silniku jest ryzykowny, jednak w tym przypadku jest to konieczność.

W silniku: Z/X12XE, Z/X14XE, X16XEL, Z16XE, Z18XE1 I Z22SE musimy na początku zdjąć osłonę silnika.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Dankowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »