| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Wymiana płynu chłodniczego i kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205 nie należy do trudnych. W poradniku tym dowiesz się jak dokonać prawidłowej wymiany płynu chłodzenia a także sprawdzenia układu chłodzenia.

Przeglądu dokonujemy, co 20 000 km lub co roku. Przed dokonaniem wymiany płynu przeprowadzimy krótką kontrolę całego układu chłodzenia. W przypadku konieczności wymiany któregoś z elementów nie będziemy musieli zlewać dwa razy płynu.

Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i, co gorsza, zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową. Przechodzimy do wymiany płynu. Operację tą przeprowadzamy co dwa lata. Także w naszym przypadku będzie to co drugi przegląd.

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich potrzebnych rzeczy:

  • Puste naczynie
  • Klucze nasadowe
  • Lewarek
  • Płyn chłodniczy
  • Pierścień uszczelniający korka spustowego

Poniżej prezentujemy pojemności poszczególnych układów chłodzenia

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

  • Silniki Diesla – 8.3L
  • Silnik XU – 6.6L
  • Silnik XY – 6.0L
  • Silnik TU, XV, XW – 5.8L

Na początku rozłączamy przewód masy (-) od akumulatora. Teraz odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia i zmniejszamy ciśnienie. Podnosimy i podpieramy przód samochodu. Potem odkręcamy korek chłodnicy (w silnikach wysokoprężnych i w silnikach z wtryskiem - brak). Następnie podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i wykręcamy śrubę spustową, która znajduje się w dolnej części chłodnicy.

W silniku TU śruba spustowa mieści się w bloku silnika pod kolektorem wydechowym. W silnikach XV, XW i XY śruba spustowa znajduje się na dole bloku silnika niżej, niż kolektor wydechowy. Natomiast w silnikach benzynowych XU i wysokoprężnych śruba spustowa ma miejsce na bloku silników przy rurze wlotowej cieczy chłodzącej. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Żur

Menedżer produktu w nazwa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »