REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana płynu chłodniczego i kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205 nie należy do trudnych. W poradniku tym dowiesz się jak dokonać prawidłowej wymiany płynu chłodzenia a także sprawdzenia układu chłodzenia.

Przeglądu dokonujemy, co 20 000 km lub co roku. Przed dokonaniem wymiany płynu przeprowadzimy krótką kontrolę całego układu chłodzenia. W przypadku konieczności wymiany któregoś z elementów nie będziemy musieli zlewać dwa razy płynu.

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i, co gorsza, zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową. Przechodzimy do wymiany płynu. Operację tą przeprowadzamy co dwa lata. Także w naszym przypadku będzie to co drugi przegląd.

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich potrzebnych rzeczy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Puste naczynie
  • Klucze nasadowe
  • Lewarek
  • Płyn chłodniczy
  • Pierścień uszczelniający korka spustowego

Poniżej prezentujemy pojemności poszczególnych układów chłodzenia

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

  • Silniki Diesla – 8.3L
  • Silnik XU – 6.6L
  • Silnik XY – 6.0L
  • Silnik TU, XV, XW – 5.8L

REKLAMA

Na początku rozłączamy przewód masy (-) od akumulatora. Teraz odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia i zmniejszamy ciśnienie. Podnosimy i podpieramy przód samochodu. Potem odkręcamy korek chłodnicy (w silnikach wysokoprężnych i w silnikach z wtryskiem - brak). Następnie podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i wykręcamy śrubę spustową, która znajduje się w dolnej części chłodnicy.

W silniku TU śruba spustowa mieści się w bloku silnika pod kolektorem wydechowym. W silnikach XV, XW i XY śruba spustowa znajduje się na dole bloku silnika niżej, niż kolektor wydechowy. Natomiast w silnikach benzynowych XU i wysokoprężnych śruba spustowa ma miejsce na bloku silników przy rurze wlotowej cieczy chłodzącej. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca.

Przechodzimy do napełnienia układu. W silnikach TU, XU oraz wysokoprężnych na początku odkręcamy śruby odpowietrzające w górnym wężu cieczy chłodzącej oraz obok obudowy termostatu. Silniki z wtryskiem benzyny mają o jedną śrubę mniej, natomiast silniki Diesla posiadają zamiast niej odpowietrznik.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

REKLAMA

W silnikach gaźnikowych XV, XW i XY odkręcamy śruby na górnym wężu cieczy chłodzącej oraz na górnym króćcu cieczy chłodzącej. Inne modele z wyjątkiem silników z wtryskiem benzyny i wysokoprężnych: wyjmujemy zbiorniczek wyrównawczy z zamocowania i zawieszamy jak najwyżej na masce silnika. Jeśli chodzi o silniki gaźnikowe, to wlewamy ciecz chłodzącą do chłodnicy poprzez górny otwór do momentu, gdy w okolicach dolnej śruby odpowietrzającej zacznie wypływać ciecz nie zawierająca pęcherzyków powietrza. Dokręcamy śrubę odpowietrzającą i wypełniamy chłodnicę do górnej krawędzi oraz dokręcamy korek chłodnicy.

W pozostałych modelach Peugeota 205 wlewamy ciecz do układu chłodzenia przez otwór zbiorniczka wyrównawczego do momentu, kiedy zostanie on napełniony około 30 mm powyżej znaku ”Max” i przy śrubie odpowietrzającej wypłynie ciecz chłodząca. Zakręcamy go i przykręcamy każdą ze śrub odpowietrzających oraz podłączamy przewód masy do akumulatora.

Teraz uruchamiamy i nagrzewamy silnik, aż włączy się wentylator chłodnicy. Zwiększamy kilka razy obroty powyżej 3tyś poprzez gwałtowne wciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu szybciej odpowietrzymy układ chłodzenia.. Następnie wyłączmy silnik i czekamy aż ostygnie. W silnikach gaźnikowych musimy poluzować korek chłodnicy i kolejny raz przykręcić, pod warunkiem, że ciecz chłodząca wydostanie się przez gwint korka. Luzujemy każdą ze śrub odpowietrzających do momentu, kiedy wypłynie ciecz i znowu przykręcamy.

Gdy silnik już ostygnie wypełniamy zbiorniczek wyrównawczy do znaku ”Max”. W autach, które wyposażone są w silniki gaźnikowe montujemy zbiorniczek w odpowiednim mocowaniu. Po kilku dniach zalecamy sprawdzić ponownie stan płynu. Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA