| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę skrzyni biegów w Fordzie Mondeo Mk3. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju i uzupełnimy ewentualne braki.

Ford Mondeo Mk3: skrzynia automatyczna

Przechodzimy do przekładni automatycznej. Mamy tutaj przekładnie 4 i 5 biegową. W przypadku tej drugiej potrzebne jest specjalne narzędzie do przeprowadzenia kontroli stanu oleju (dostępne w serwisach). W tej części przedstawimy kontrolę w skrzynce 4 biegowej CD4E. Kontrolę szczelności przeprowadzamy w identyczny sposób jak w przypadku przekładni manualnej.

Prawidłowy poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważny dla bezproblemowego funkcjonowania. Ma ona specjalny bagnet w przedziale silnika, którym dokonujemy kontroli oleju jak i uzupełnienia jego poziomu. Kontrolę przeprowadzamy na rozgrzanym silniku. Temperatura oleju powinna wynosić ok. 60 – 70 stopni. W przypadku niższych lub wyższych wartości odczyt może nie być poprawny.

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i pozostawiamy go na biegu jałowym przez ok. 2 minuty w tym czasie przełączamy dźwignię zmiany biegów w różne położenia. Zaciągamy hamulec awaryjny i przystępujemy do kontroli. Wszystko wykonujemy na pracującym silniku. Wyjmujemy bagnet i odczytujemy stan. Poziom oleju powinien znajdować się obok znaku „Max” na wskaźniku (grawerowana powierzchnia). Do przecierania bagnetu używamy szmatek, które nie pozostawiają żadnych włókien.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?  

W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju pamiętamy, aby użyć tego samego rodzaju ATF.. Przekroczenie górnego wskaźnika może doprowadzić do wadliwej pracy automatycznej przekładni. Zabrania się uruchamiania silnika i holowania bez napełnionej skrzyni biegów. Po dolewce wciskamy pedał hamulca i przełączamy dźwignię biegów we wszystkie możliwe położenia.

W przypadku konieczności wymiany oleju musimy stosować taki, który jest rekomendowany przez firmę Ford. Wymiana może być prowadzona z różnych powodów. Jeżeli nasza skrzynia nie pracuje płynnie lub był zbyt duży wyciek warto pomyśleć o wymianie oleju. Oczywiście po naprawie przekładni również trzeba wymienić olej. W silniku 2.0  potrzeba 6L oleju natomiast w silniku 2.5 – 6.3L oleju.

Ustawiamy dźwignię w pozycji „P” unosimy samochód. Podstawiamy pod skrzynię biegów puste naczynie na przepracowany olej. Wykręcamy korek spustowy z miski olejowej i zlewamy olej. Wyjmujemy bagnet i nalewamy przez lejek ok. 5l oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. Po chwili wlewamy brakującą ilość w zależności od typu silnika. Na postoju przełączamy dźwignię w każde możliwe położenie. Udajemy się na jazdę próbną do momentu aż olej się dobrze rozgrzeje. Po powrocie sprawdzamy jego stan, ewentualne braki uzupełniamy.

Zużyty olej oddajemy do punktu zajmującego się utylizacją tego typu odpadów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stobiecka

Radca prawny, Partner zarządzający kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »