| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?

Temperatura pod stałą kontrolą

Najczęstszą awarią powodującą problemy z odpalaniem i nierówną pracę zimnego silnika (choć niekoniecznie tylko zimnego) jest zepsuty czujnik temperatury. W najprostszych silnikach jest on tylko jeden, ale w jednostkach najnowszej generacji jest ich co najmniej kilka. Niezależnie mierzą temperaturę cieczy chłodzącej i powietrza zasysanego.

Awaria któregokolwiek z nich może powodować przekazywanie błędnych danych do komputera sterującego silnikiem, przez co może on źle dobierać dawki paliwa lub moment zapłonu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Gdzie uciekł prąd?

W przypadku silników benzynowych za przerywanie, gaśnięcie i nierówną pracę silnika może też odpowiadać uszkodzenie w systemie zapłonowym. Pierwszy element, który mógł się uszkodzić to świeca. Nawet te najdroższe, irydowe, potrafią bez ostrzeżenia się zepsuć i skra przebija do masy.

Drugie w kolejce są kable wysokiego napięcia. Jeśli osadzi się na nich brud, który zawilgotnieje, wtedy mogą wystąpić przebicia. Podobnie z cewką (cewkami) zapłonową, która wybitnie nie lubi wilgoci.

Zobacz też: Na czym polega kodowanie pompowtryskiwaczy?

W nowoczesnych silnikach benzynowych nie ma już kabli i dużych cewek, są natomiast „cewko-fajki” na każdej świecy. Te części psują się rzadko, ale pierwszy objaw niedomagania to właśnie pływające wolne obroty na rozgrzanym silniku.

Woda narobiła szkód

Przerywana praca silnika może być spowodowana również problemami z dostarczeniem paliwa do cylindrów.

Zarówno olej napędowy, jak i benzyna, nie lubią niskich temperatur. W pierwszym przypadku może wytrącać się parafina, która zacznie zatykać filtr paliwa, w drugim najgroźniejsza jest woda, która zamarzając blokuje przewody paliwowe lub zmniejsza ich przekrój.

Zobacz też: Czym różnią się silniki OHC od OHV i SOHC od DOHC?

To właśnie dlatego w zimie warto zawsze tankować do pełna. Wtedy do paku dostaje się mniej powietrza z parą wodną. „Dieslowcy” powinni oglądać prognozę pogody, a gdy temperatury mają spaść poniżej minus 15 stopni Celsjusza, warto dolać do baku środek obniżający temperaturę wytrącania się parafiny.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Sprawdź czujnik temperatury, jeżeli masz problem z odpaleniem auta.
Sprawdź czujnik temperatury, jeżeli masz problem z odpaleniem auta.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

PB Online

Serwis badań internetowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »