| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?

Temperatura pod stałą kontrolą

Najczęstszą awarią powodującą problemy z odpalaniem i nierówną pracę zimnego silnika (choć niekoniecznie tylko zimnego) jest zepsuty czujnik temperatury. W najprostszych silnikach jest on tylko jeden, ale w jednostkach najnowszej generacji jest ich co najmniej kilka. Niezależnie mierzą temperaturę cieczy chłodzącej i powietrza zasysanego.

Awaria któregokolwiek z nich może powodować przekazywanie błędnych danych do komputera sterującego silnikiem, przez co może on źle dobierać dawki paliwa lub moment zapłonu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Gdzie uciekł prąd?

W przypadku silników benzynowych za przerywanie, gaśnięcie i nierówną pracę silnika może też odpowiadać uszkodzenie w systemie zapłonowym. Pierwszy element, który mógł się uszkodzić to świeca. Nawet te najdroższe, irydowe, potrafią bez ostrzeżenia się zepsuć i skra przebija do masy.

Drugie w kolejce są kable wysokiego napięcia. Jeśli osadzi się na nich brud, który zawilgotnieje, wtedy mogą wystąpić przebicia. Podobnie z cewką (cewkami) zapłonową, która wybitnie nie lubi wilgoci.

Zobacz też: Na czym polega kodowanie pompowtryskiwaczy?

W nowoczesnych silnikach benzynowych nie ma już kabli i dużych cewek, są natomiast „cewko-fajki” na każdej świecy. Te części psują się rzadko, ale pierwszy objaw niedomagania to właśnie pływające wolne obroty na rozgrzanym silniku.

Woda narobiła szkód

Przerywana praca silnika może być spowodowana również problemami z dostarczeniem paliwa do cylindrów.

Zarówno olej napędowy, jak i benzyna, nie lubią niskich temperatur. W pierwszym przypadku może wytrącać się parafina, która zacznie zatykać filtr paliwa, w drugim najgroźniejsza jest woda, która zamarzając blokuje przewody paliwowe lub zmniejsza ich przekrój.

Zobacz też: Czym różnią się silniki OHC od OHV i SOHC od DOHC?

To właśnie dlatego w zimie warto zawsze tankować do pełna. Wtedy do paku dostaje się mniej powietrza z parą wodną. „Dieslowcy” powinni oglądać prognozę pogody, a gdy temperatury mają spaść poniżej minus 15 stopni Celsjusza, warto dolać do baku środek obniżający temperaturę wytrącania się parafiny.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Skibiński

Specjalista w zakresie prawa samorządowego, gospodarczego oraz spraw odszkodowawczych. Kancelaria prowadzi blog prawniczy „Filiżanka Prawa”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »