| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Paliwa > Zamarzanie paliwa – jak uniknąć tego problemu? Czy można sobie z nim szybko poradzić?

Zamarzanie paliwa – jak uniknąć tego problemu? Czy można sobie z nim szybko poradzić?

Zamarzanie paliwa, zwłaszcza w autach z silnikiem Diesla, to częste zjawisko w okresie zimowych. Czy można skutecznie zaradzić temu problemowi?

Nawet regularnie serwisowany samochód potrafi odmówić posłuszeństwa. Przekonali się zapewne o tym wszyscy ci, którzy zatankowali kiepskiej jakości paliwo na trefnej stacji. Niestety, problemy z odpaleniem auta mogą mieć także kierowcy, którzy napełniają baki w swoich autach u renomowanych dystrybutorów paliw. Dlaczego?

Wytrącanie się parafiny z oleju napędowego

W okresie zimowym, gdy temperatura powietrza spada wyraźnie poniżej 0⁰C, w wielu autach dochodzi do zamarzania paliwa. Najbardziej narażeni na tego typu sytuację są kierowcy użytkujący pojazdy z silnikami Diesla. Przy temperaturze ok. -7⁰C zaczyna wytrącać się z oleju napędowego parafina, przy ok.  -20⁰C zatyka ona doszczętnie układ paliwowy. Aby temu zapobiec, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, które stacje paliw w naszej okolicy oferują tzw. zimowe paliwo, o obniżonej temperaturze zamarzania. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że temperatura, o której informują nas pracownicy na stacji, nie dotyczy de facto chwili, w której olej napędowy ulega przemianie ze stanu ciekłego w stały. Może ona bowiem określać temperaturę:

- zmętnienia paliwa, a więc początku wytrącania się parafin z oleju napędowe (takie paliwo jest najbardziej polecane);

- zablokowania zimnego filtra, co znaczy, że jakość tego paliwa jest gorsza niż tego powyżej;

- krzepnięcia, co tak naprawdę dyskwalifikuje taki olej napędowy do używania na terenie Polski zimą.

Zobacz też: Diesela zimą zawsze taknuj do pełna

Benzyna też zamarza?

Problem zamarzania paliwa dotyczy także użytkowników aut z silnikiem o zapłonie iskrowym. Benzyna jest co prawda praktycznie niewrażliwa na niskie temperatury, ale ma tendencję (a właściwie dodawane do niej biokomponenty) do chłonięcia wody z powietrza. Poza tym, woda dostaje się w formie pary wodnej także w trakcie tankowania auta. W rezultacie, przy małej ilości benzyny w baku, dochodzi do sukcesywnego skraplania się wody na jego ściankach. Woda zassana przez filtr paliwa może zamarznąć albo w nim, albo w przewodach paliwowych.

Jak walczyć z zamarzającym paliwem?

Użytkownicy samochodów z silnikiem diesla mogą sprawdzić za pomocą specjalnych map, które stacje w ich okolicy oferują zimowe paliwa i tam tylko powinni je tankować. Poza tym, temperaturę wytrącania się parafiny z oleju napędowego można obniżyć o ok. 7⁰C dodając do paliwa tzw. depresator (dostępny na stacjach benzynowych bądź w sklepach z chemią samochodową).

Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo.  Fot. Fotolia
Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo. Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Goc

Dyrektor Handlowy w firmie Janpol

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »