| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Jak wygląda proces wytwrzania alumioniowych obręczy?

Jak wygląda proces wytwrzania alumioniowych obręczy?

Stworzenie nowej alufelgi jest procesem złożonym. Lexus postanowił zaprezentować w dużym skrócie jak powstaje felga opracowana specjalnie dla jego samochodów

Lexus produkcja felg aluminiowych

W odległej o 250 kilometrów od Tokio miejscowości Takaoka mieści się fabryka BBS Japan Co. Ltd. – filia działającej od 1970 roku niemieckiej firmy BBS, wytwarzającej koła dla luksusowych aut kilku najsławniejszych marek świata. Japoński zakład zajmuje powierzchnię 38520 merów kwadratowych i zatrudnia 300 pracowników, którzy produkują doskonałej jakości felgi przy użyciu najbardziej wyrafinowanych technologii.

Felgi ze stopów lekkich można wytwarzać na dwa sposoby – za pomocą odlewania lub obróbki plastycznej. Pierwsza metoda, używana przez większość producentów, jest łatwiejsza i tańsza. Druga, stosowana w Takaoka, pozwala uzyskać bardziej jednorodną strukturę metalu, dającą mu większą wytrzymałość. W efekcie wykonane tak elementy mogą być lżejsze i mocniejsze.

Zobacz też: ET felgi - czym jest tzw. off-set?

Proces produkcyjny rozpoczyna się od rozgrzania mających postać płaskiego walca kęsów stopu aluminium do temperatury 480 stopni Celsjusza. Po uzyskaniu właściwej temperatury, kęsy trafiają pod prasę hydrauliczną o nacisku 9000 ton. Urządzenie to, mające wielkość trzykondygnacyjnego budynku, wciska rozgrzany metal w formę. Pod działaniem ogromnej siły metal zachowuje się jak plastelina, przyjmując nowy kształt. Proces ten wykonywany jest trzykrotnie – każde przejście przez prasę przybliża element do ostatecznej postaci. Następnie wstępnie ukształtowana felga trafia na maszynę, w której przez walcowanie wirującej obręczy koła w ciągu czterech-sześciu minut nadawany jest ostateczny kształt. Potem felga poddawana jest wygrzewaniu i chłodzeniu, co porządkuje wewnętrzną strukturę krystaliczną metalu. Po oczyszczeniu powierzchni elementu nadchodzi pora na wstępną kontrolę jakości. Jeśli wyrób pozbawiony jest wad, felga poddawana jest kulowaniu. Bombardowanie drobniutkimi kuleczkami powoduje wytworzenie na powierzchni metalu ściskającego naprężenia własnego, co znacznie zwiększa wytrzymałość zmęczeniową elementu i jego odporność na powstawanie pęknięć.

Proces produkcji felg dla niektórych modeli Lexusa – IS F, RC F i LS F Sport – obejmuje dodatkowy etap, polegający na obróbce diamentowymi narzędziami i precyzyjnym szlifowaniu wybranych powierzchni w odległym o 10 km zakładzie w Oyabe. Nadaje on ramionom felg wyjątkowy wygląd, budzący skojarzenia z ostrzem samurajskiego miecza.

Fabryka w Takaoka pracuje na trzy zmiany przez pięć dni w tygodniu, wytwarzając 600 felg dziennie. Miesięcznie hale BBS Japan opuszcza ok. 12 tysięcy felg, roczna produkcja to około 144 tys. sztuk.

Źródło: materiał prasowy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Bundz

Opiekun Klienta SOHOfinance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »