| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Szum opon może stanowić nawet 1/3 niechcianych dźwięków docierających do uszu pasażerów w kabinie auta. Dobór odpowiednich opon może zmniejszyć natężenie nieprzyjemnych dźwięku nawet o 3-4 dB. Dla ludzkiego ucha to duża różnica – 3 dB mniej to blisko dwukrotnie ciszej!

Jakie opony będą najcichsze ?

Do cech sprzyjających cichobieżności nowej opony zalicza się przede wszystkim rodzaj bieżnika, co należy rozumieć jako jego konstrukcję, układ i rodzaj.

Generalnie rzecz ujmując najcichsze opony to te z bieżnikiem kierunkowym asymetrycznym, czyli takim jaki ma większość opon deszczowych. Kostki bieżnika w takich oponach są stosunkowo małe, luźno ułożone i nie maja symetrycznych kształtów. Cichobieżności sprzyjają też szerokie rowki na całym obwodzie opony i możliwe łagodne (równe) krańce czoła ogumienia.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Taka budowa powoduje przede wszystkim zmniejszenie zawirowań w przepływie powietrza, co wycisza wysokie dźwięki (świst), ale zmniejsza też tendencję do wpadania bieżnika w rezonans ograniczając zdolność całej opony do przenoszenia dźwięku.

Duża szerokość = dużo hałasu

Chcąc zmniejszyć poziom hałasu w kabinie samochodu zawsze trzeba pamiętać, że im szersza jest opona tym będzie głośniejsza - niezależnie od marki, rodzaju, firmy. To wynika z najprostszych praw fizyki.

Szerokość przekłada się na większą powierzchnię styku z nawierzchnią. To ma swoje plusy – chociażby większą przyczepności - ale i wady. W przypadku tak chropowatej materii jak asfalt  znacząco wzrasta tarcie a zatem i hałas. Wystarczy wspomnieć aktualne normy przyjęte w Unii Europejskiej: Limit głośności dla opon o szerokości do 145 mm wynosi 72 dB(A), ale dla opon powyżej 215 mm już 76 dB(A).

Zobacz też: Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Pamiętajmy również, że na głośność w równym stopniu wpływa tez profil. Im większy tym opona ma większe pudło rezonansowe i lepiej przenosi fale dźwiękowe. W tym przypadku zależność nie jest jednak tak prostoliniowa. Najcichsze są opony o profilu od 40 do 55. Bardzo niskie profile są już znacząco głośniejsze – podobnie jak „duże balony” do samochodów terenowych.

Ekologia, wiek i inne...

Poszukując cichych opon warto pamiętać, że nie istnieje na rynku coś takiego jak ogumienie „wyciszające”. Proste prawa fizyki – o których już wspomnieliśmy – pozwalają jednak dość łatwo dojść do tego jakie ogumienie będzie najbardziej komfortowe.

Najcichsze opony to tzw. opony deszczowe i opony ekologiczne. Te pierwsze mają stosunkowo najbardziej „neutralny” bieżnik. Te drugie – charakteryzują się najmniejszymi oporami toczenia i zminimalizowanym tarciem.

Wbrew powszechnej opinii nowoczesne opony zimowe do samochodów osobowych są (statystycznie) tylko minimalnie głośniejsze od letnich. Zauważalnie głośniejsze są natomiast opony o wzmocnionym karkasie. Nie kupujmy więc bez wyraźnej potrzeby opon o wyższym indeksie nośności, niż dedykowana do naszego auta.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ21
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Agnieszka Sakowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem Infor.pl »