| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Szum opon może stanowić nawet 1/3 niechcianych dźwięków docierających do uszu pasażerów w kabinie auta. Dobór odpowiednich opon może zmniejszyć natężenie nieprzyjemnych dźwięku nawet o 3-4 dB. Dla ludzkiego ucha to duża różnica – 3 dB mniej to blisko dwukrotnie ciszej!

Jakie opony będą najcichsze ?

Do cech sprzyjających cichobieżności nowej opony zalicza się przede wszystkim rodzaj bieżnika, co należy rozumieć jako jego konstrukcję, układ i rodzaj.

Generalnie rzecz ujmując najcichsze opony to te z bieżnikiem kierunkowym asymetrycznym, czyli takim jaki ma większość opon deszczowych. Kostki bieżnika w takich oponach są stosunkowo małe, luźno ułożone i nie maja symetrycznych kształtów. Cichobieżności sprzyjają też szerokie rowki na całym obwodzie opony i możliwe łagodne (równe) krańce czoła ogumienia.

49,90 złJazda z Hołkiem

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Taka budowa powoduje przede wszystkim zmniejszenie zawirowań w przepływie powietrza, co wycisza wysokie dźwięki (świst), ale zmniejsza też tendencję do wpadania bieżnika w rezonans ograniczając zdolność całej opony do przenoszenia dźwięku.

Duża szerokość = dużo hałasu

Chcąc zmniejszyć poziom hałasu w kabinie samochodu zawsze trzeba pamiętać, że im szersza jest opona tym będzie głośniejsza - niezależnie od marki, rodzaju, firmy. To wynika z najprostszych praw fizyki.

Szerokość przekłada się na większą powierzchnię styku z nawierzchnią. To ma swoje plusy – chociażby większą przyczepności - ale i wady. W przypadku tak chropowatej materii jak asfalt  znacząco wzrasta tarcie a zatem i hałas. Wystarczy wspomnieć aktualne normy przyjęte w Unii Europejskiej: Limit głośności dla opon o szerokości do 145 mm wynosi 72 dB(A), ale dla opon powyżej 215 mm już 76 dB(A).

Zobacz też: Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Pamiętajmy również, że na głośność w równym stopniu wpływa tez profil. Im większy tym opona ma większe pudło rezonansowe i lepiej przenosi fale dźwiękowe. W tym przypadku zależność nie jest jednak tak prostoliniowa. Najcichsze są opony o profilu od 40 do 55. Bardzo niskie profile są już znacząco głośniejsze – podobnie jak „duże balony” do samochodów terenowych.

Ekologia, wiek i inne...

Poszukując cichych opon warto pamiętać, że nie istnieje na rynku coś takiego jak ogumienie „wyciszające”. Proste prawa fizyki – o których już wspomnieliśmy – pozwalają jednak dość łatwo dojść do tego jakie ogumienie będzie najbardziej komfortowe.

Najcichsze opony to tzw. opony deszczowe i opony ekologiczne. Te pierwsze mają stosunkowo najbardziej „neutralny” bieżnik. Te drugie – charakteryzują się najmniejszymi oporami toczenia i zminimalizowanym tarciem.

Wbrew powszechnej opinii nowoczesne opony zimowe do samochodów osobowych są (statystycznie) tylko minimalnie głośniejsze od letnich. Zauważalnie głośniejsze są natomiast opony o wzmocnionym karkasie. Nie kupujmy więc bez wyraźnej potrzeby opon o wyższym indeksie nośności, niż dedykowana do naszego auta.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ01
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Deloitte

Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe i podatkowe

Zostań ekspertem Infor.pl »