| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Niskopopiołowy olej do silnika Diesla zwiększa żywotność filtra cząstek stałych DPF. Zobacz jakie oznaczenia ma taki olej.

Olej silnikowy a trwałość filtra DPF

Użytkownicy aut, które wyposażone są w filtr cząstek stałych, muszą zwracać baczną uwagę na klasę oleju, który wybierają do swego pojazdu. Zastosowanie zwykłego oleju może znacząco przyspieszyć zatykanie się filtra DPF w wyniku związków powstających w trakcie jego rozkładu (częściowe spalanie). Jeśli filtr ulegnie trwałemu zapchaniu pozostanie tylko jego wymiana na nowy. W zależności od producenta samochodu jego koszt to od 4000 do 10 000 zł.

Zobacz też: Jak dbać od filtr DPF? Jak wydłużyć jego żywotność?

Niskopopiołowe oleje silnikowe - norma ACEA

Na rynku funkcjonują dwie klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych: API oraz ACEA. Pierwsza dotyczy rynku amerykańskiego, druga stosowana jest w Europie. Europejska klasyfikacja ACEA określa jakość olejów dla samochodów ze standardowym silnikiem benzynowym (A), Diesla (B), oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (C) oraz olejów do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym (E).

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów ACEA wprowadziło specjalne normy dla silników Diesla, z układami oczyszczania spalin, jak i silników benzynowych z katalizatorami - ACEA C1/C2/C3/C4. Właściwie każdy duży producent olejów silnikowych dysponuje produktem dostosowanym do nowoczesnych jednostek spalinowych. Podstawowe.  Oleje, które charakteryzują się niską zawartością popiołów siarczanowych to oleje niskopopiołowe Low SAPS. Warto zwrócić uwagę, że klasyfikacja olejów uwzględnia zawartość w nich popiołów siarczanowych oraz stopień lepkości HTHS. Niski HTHS ma za zadanie obniżenie zużycia paliwa, natomiast wysoki HTHS zwiększyć  ochronę silnika.

Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Klasyfikacja jakościowa olejów do silników Diesla z DPF:

C1 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości HTHS większej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV, zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,5% (m.in. Mazda, Ford, Mitsubishi);
C2 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości większej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV, zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,8% (m.in. Peugeot, Toyota, Honda, Subaru);
C3 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniających wymagania Euro IV, zawartość popiołów siarczanowych maks.0,8% (m.in. Daimler Chrysler, BMW, Nissan, Fiat, Suzuki, KIA);
C4 - oleje najwyższej jakości low SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniające wymagania Euro IV, zawartość popiołu siarczanowego poniżej 0,5%, zawartość siarki na poziomie 0,2%, niska skłonność do odparowywania (m.in. Renault ze specyfikacją RN0720).

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Przed zakupem oleju radzimy sprawdzić jakie są zalecenia wobec niego ze strony producenta samochodu! Jednostki napędowe, przechodzą stałe udoskonalanie, dlatego mogą się różnić także pod względem zalecanego do nich oleju silnikowego (nawet w obrębie tej samej marki aut).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »