REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

Rafał Heda
Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi.
Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi.

REKLAMA

REKLAMA

Jak często zmieniać olej? Czy zmieniając go szybciej niż zaleca producent pojazdu, działamy korzystniej dla silnika naszego samochodu?

Olej w silniku spełnia wiele funkcji. Smaruje, zabezpieczając przed nadmiernym zużyciem elementów współpracujących, schładza, czyści czy reguluje (na przykład luz zaworowy). Jednak jego najważniejszym zadaniem to właśnie zmniejszenie tarcia pomiędzy częściami silnika, które ze sobą współpracują, czyli odpowiednie ich smarowanie. Przykładem mogą być panewki ślizgowe wału korbowo tłokowego, szklanki zaworowe a krzywki wału rozrządu czy tuleje cylindrowe a tłok. Posiadając odpowiednie właściwości smarne olej silnikowy zapewnia, że poszczególne pary trące praktycznie nie zużywają się, a ich żywotność niewyobrażalnie wzrasta. Większość z nas wie, że bez oleju praca silnika na dłuższą metę jest niemożliwa i szybko kończy się jego uszkodzeniem. Wiemy także, że olej należy zmieniać. Ale właściwie po co? i skąd wiadomo jak często? Co by się stało gdybyśmy go nie zmienili wcale?

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest i do czego służy turbo timer?

Olej silnikowy: czy można go nie zmieniać wcale?

REKLAMA

Można powiedzieć, że nic by się nie stało, bo olej silnikowy nigdy nie straci własności smarnych. Utraci jedynie dodatki uszlachetniające, ale główną swoją funkcje nadal będzie spełniał.  Zastanawiając się jednak głębiej stwierdzimy, że wzajemnie trące o siebie elementy, pomimo filmu olejowego muszą się wycierać. Jeśli nawet w niewyobrażalnie małym stopniu, to jednak zjawisko występuje. A więc olej zanieczyszcza się poprzez ścier. Dlatego układ wyposażono w filtr oleju, który ma wyłapać wszelkie zanieczyszczenia. Ktoś więc zapyta, dlaczego w takim razie nie zmienia się tylko filtra?

I prawidłowo, bo ważniejsza jest wymiana filtra niż samego oleju. Zapchany filtr spowoduje, że olej nie będzie filtrowany tylko pchany ze zbyt dużym ciśnieniem. Jest to niepożądane. Zbyt wysokie ciśnienie w układzie działa destrukcyjnie na poszczególne elementy. Pomiędzy wejściem oleju do filtra a jego wyjściem występuje zawór przelewowy (szkic). Jest to zawór, który zabezpiecza przed brakiem smarowania, gdy filtr jest zapchany lub jego lepkość zbyt duża, co utrudnia swobodne przenikanie. Obecność zaworu bezpieczeństwa wyklucza zagrożenie zatarcia silnika. Olej omijając filtr rozprowadzany jest dalej do poszczególnych elementów. Zdarza się tak najczęściej zimą, po rozruchu kiedy ma zbyt dużą lepkość, przez posiadane niskie parametry lepkościowe dla ujemnych temperatur. Jednak wtedy mimo przelewu ciśnienie mocno nie wzrasta – zimny olej trudniej się pompuje. A już po rozgrzaniu zaczyna być filtrowany normalnie.

Zobacz też: Czy warto przed zakupem skorzystać z jazdy próbnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymieniasz olej? Pamiętaj o filtrze oleju!

Jeśli jednak zawór przepuszcza z powodu zapchanego filtra, wtedy ciśnienie w układzie będzie zbyt wysokie. Należy pamiętać, że obowiązkowo zawsze przy wymianie oleju również należy zmienić filtr.
Ale co z częstotliwością wymian? Czyżbym sugerował to co były dyrektor holenderskiego oddziału Castrola Henk de Groot, który twierdzi, że wymiany oleju to wpędzanie w niepotrzebne koszty. Niekoniecznie. Jednak przyznam, że częste wymiany bardziej szkodzą niż wpływają pozytywnie na silnik. Najgorsze jest pierwsze uruchomienie po wymianie. Motor przez moment (kilku, kilkunastu sekund) jest niesmarowany. Działa to bardzo niekorzystnie. Takie momenty powodują największe zużycie jednostki napędowej i skracanie jej żywotności. Częściowo zapobiec temu można poprzez napełnienie filtra lub pojemnika z wkładem filtra świeżym olejem, jednak rzadko kto tak robi, gdyż bardzo często jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jak przewieźć motocykl niewielkim kosztem?

REKLAMA

Ktoś może się nie zgodzić, bo wiele autoryzowanych serwisów zaleca częste wymiany. Tak zgadza się, a dzieje się tak dlatego, że koncern danej marki pojazdu ma swoje udziały w firmach olejarskich. Ich zysk jest więc podwójny. Z tym, że ta era już się skończyła, a gdzie trwa powoli kończy. Użytkowników, którzy pokonują w roku wiele tysięcy kilometrów męczą częste wizyty w serwisach. Producenci więc wyszli naprzeciw i stworzyli oleje o wydłużonym okresie wymiany. Gdy kierowca przejeżdża w roku 100 tys. km i wymienia olej co 10 – 15 tys., w warsztacie musi pojawiać się prawie 10 razy. I to tylko na wizytę zmiany oleju. Wydłużając okres wymiany między 30 – 50 tys. km, pojawia się zaledwie 2 – 3 razy.

Dlatego użytkując normalny seryjny samochód na co dzień, nie warto być nadgorliwym. Szkoda silnika, pieniędzy i czasu. W zupełności wystarczy częstotliwość wymian jaką zaleca producent, a nawet nie zaszkodzi jeśli przejedziemy nieco więcej.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Jedynym odstępstwem od tej reguły są silniki mocno wysilone stosowane na przykład w sporcie samochodowym lub silniki tuningowane. Jednak cała ich obsługa wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku samochodów seryjnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA