| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Oleje przekładniowe

Oleje przekładniowe

Tak samo, jak smarowanie mechanizmów silnika, ważne jest smarowanie układu przekładniowego, czyli skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Podobnie jak silnik, przekładnie smaruje się olejem.

W sprzedaży jest sporo różnych olei przekładniowych, wybór jest więc duży i można dobrać najbardziej odpowiedni dla danego samochodu. Należy zawsze stosować olej, zalecany przez producenta samochodu – jest on najodpowiedniejszy i gwarantuje długotrwałą, niezawodną pracę mechanizmów. W przypadku samodzielnego wyboru oleju, np. z braku fabrycznej instrukcji pojazdu, można kierować się następującymi wskazówkami.

Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

O jakości oleju mówią symbole jego światowej klasy jakościowej. Najgorsze, prawie bez dodatków uszlachetniających, są oleje klasy API-GL 1, nieco lepsze, zalecane do przekładni ślimakowych są oleje klasy API-GL 2. W manualnych skrzyniach biegów i mechanizmach różnicowych powinny być stosowane oleje klasy co najmniej API-GL 3. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 4, zawierający sporo różnych dodatków uszlachetniających. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 5. W przekładniach hipoidalnych o największym możliwych obciążeniach stosuje się oleje klasy API-GL 6.

Wszystkie wyżej wymienione są olejami mineralnymi. Używany przy oznaczeniu klasy lepkości oleju międzynarodowy symbol EP świadczy o odporności oleju na olbrzymie naciski. Taki olej dodatkowo tworzy na smarowanych powierzchniach błonę, zapobiegającą zatarciu i zmniejszającą zużycie w najcięższych warunkach.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?

Lepkość oleju określa się według sześciostopniowej skali SAE. Są to SAE 75, SAE 80, SAE 85, SAE 90, SAE 140 i SAE 250. Oleje o lepkości SAE 75 nie nadają się do stosowania w temperaturach klimatu umiarkowanego i gorącego. Są przeznaczone do pracy przy bardzo silnych mrozach panujących na terenach arktycznych. W naszych warunkach klimatycznych najodpowiedniejszy zimą jest olej SAE 80. Oleje klasy SAE 90 mogą być stosowane całorocznie w strefie klimatu umiarkowanego, zaś oleje SAE 140 i SAE 250 mają zastosowanie w samochodach ciężarowych latem, przy czym wymieniony jako ostatni może być użytkowany nawet w klimacie tropikalnym.

W powszechnie używanych samochodach stosuje się oleje wielosezonowe, o następujących oznaczeniach klasy lepkości:
SAE 70/90 – znajduje zastosowanie w temperaturach od minus 40 stopni wzwyż.
SAE 80/90 – nie może być stosowany podczas dużych mrozów, gdyż krzepnie już przy minus 25 stopniach.
SAE 85/140 – krzepnie już przy minus 20 stopniach, za to zachowuje lepkość nawet podczas upałów.
SAE 85/140 – nadaje się do stosowania tylko podczas bardzo łagodnych zim, za to znakomicie znosi największe upały naszej strefy klimatycznej.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Oleje przekładniowe przeznaczone do skrzyń manualnych nie mogą być stosowane w skrzyniach automatycznych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »