| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silniki typu boxer - rodzaje

Silniki typu boxer - rodzaje

Niskie koszty produkcji oraz tańsza eksploatacja to główne czynniki, które zadecydowały o niskiej popularności silników typu boxer. Mało osób zdaje sobie sprawę z ich zalet, jeszcze mniej, że są różne ich rodzaje.

Zalety silnika typu boxer

Najczęściej wymieniane zalety silnika typu boxer to przede wszystkim mniejsza masa wału korbowego, która sprawia, że silnik łatwiej wkręca się na obroty. Poza tym, poziomy układ cylindrów powoduje, że jednostka napędowa jest niższa niż silnik rzędowy, a to ułatwia inżynierom walkę o obniżenie środka ciężkości samochodu. Ogromną zaletą tego typu konstrukcji jest także bardzo dobre wyrównoważenie silnika. Wibracje są praktycznie nieodczuwalne.

Przeciwbieżny boxer

Obecnie produkowane silniki boxer do samochodów osobowych to jednostki przeciwbieżne czyli takie, których cylindry położne są przeciwlegle do siebie. To wymusza zastosowanie dwóch głowic oraz podwójnego układu rozrządu. W rezultacie zwiększeniu ulega koszt produkcji takiego silnika oraz stopień jego skomplikowania w porównaniu do jednostek rzędowych.

Zobacz też: Co to jest silnik Wankla?

Współbieżny boxer

Innym rodzajem silnika typu boxer jest motor o współbieżnym położeniu cylindrów. W tym przypadku tłoki pracują we wspólnej komorze spalania i poruszają się na dwóch wałach korbowych. Rozwiązanie tego typu nie przyjęło się w przemyśle samochodowym i stosowane było głównie w przemyśle cieżkim. Układy przeciwbieżne są natomiast stale rozwijane, głównie przez koncerny Subaru i Porsche. Japoński koncern ma w polskiej ofercie samochody tylko i wyłącznie z silnikami typu boxer, podczas gdy Porsche wprowadza do swoich modeli także silniki widlaste.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ikona koncernu Porsche, jaką jest model 911, od lat napędzana jest silnikami o przeciwbieżnym układzie cylindrów.
Ikona koncernu Porsche, jaką jest model 911, od lat napędzana jest silnikami o przeciwbieżnym układzie cylindrów.

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Pysz

Doradca podatkowy nr 11335

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK