| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Kierowcy poszukujący możliwości zwiększenia mocy silnika swojego samochodu sięgają po różne metody modyfikacji. Jedną z nich jest porting. Na czym on polega i kiedy opłaca się inwestycja w taką operację? Podstawowe zagadnienia przedstawimy w poniższym artykule.

W modyfikacjach głowicy silnika i osprzętu, który jest do niej zamontowany, możemy upatrywać sporego przyrostu mocy i momentu obrotowego silnika. Układ dolotowy i zasilania stanowią o ostatecznej jakości oraz składzie mieszanki, która jest doprowadzana do cylindra. Wymiana elementów układu dolotowego poprawi wykorzystanie pulsacji ciśnienia występujących w silniku i usprawni dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów. Poprzez układ zasilania możemy manipulować ilością wtryskiwanego paliwa, a ingerując w układ wylotowy poprawiamy odprowadzanie spalin. Reszta zależy od wytrzymałości bloku silnika i jego podzespołów. A czym jest porting? Jest bezpośrednią modyfikacją głowicy silnika poprzez obróbkę materiałową.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Poszerzanie kanałów w procesie portingu

Porting głowicy, to między innymi dopasowywanie kanałów ssących i wydechowych do współpracujących z nimi kolektorów. Porting wykonujemy między innymi wtedy, gdy kupujemy kolektory o większej średnicy kanałów. Aby mieszanka nie była wprawiana w nieprzewidziane zawirowania, kanały w głowicy doszlifowuje się do wymiaru otworu w kolektorze.

Porting wykonywany jest nie tylko w przypadku wymiany kolektorów. Obróbka powierzchni może przynieść także rezultaty w połączeniu ze standardowym osprzętem. Jednak w takim przypadku rezultaty mogą być niewspółmiernie małe do poniesionych kosztów. Rozbiórka głowicy to czasochłonna operacja, a sam porting wymaga precyzji i poświęcenia wielu godzin na kilkukrotną obróbkę. Czasem mówi się, że jest to po prostu poprawianie producenta, który chce wykonać element jak najtaniej, dlatego nie traci czasu na zbędne detale.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.6 T

Nie tylko kanały ssące i wylotowe

Modyfikacje głowicy sięgają głębiej. Podczas portingu poprawia się także gniazda zaworowe oraz powierzchnię komory spalania. Czasem idzie to w parze z wstawieniem zaworów o większej średnicy, ale także m.in. wymianie wałka rozrządu. Do operacji zmieniających parametry pracy silnika dojdzie też planowanie głowicy (czyli skrawanie powierzchni przylegającej do bloku silnika). Są to jednak prace, które wymagają indywidualnego podejścia do każdego typu silnika. Sama obróbka gniazd zaworowych polepszy przepływ zasysanych i usuwanych z cylindra gazów. Jednak musimy pamiętać, że nieprawidłowe wykonanie rozszczelni cylinder. Natomiast ingerencja w kształt komory spalania spowoduje zmianę zawirowań mieszanki. Zamiast podniesienia mocy, błędy w obróbce mogą doprowadzić do jej obniżenia. Dlatego modyfikację komory spalania często musimy zlecić już osobie, która ma duże doświadczenie w portingu głowic lub korzystać z porad osób, które operację już wykonały na własnym silniku i potwierdziły na hamowni faktyczne polepszenie parametrów pracy silnika.

Zobacz też: Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kutyma

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »