| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Samochód bez mechanizmu różnicowego mógłby jeździć tylko na wprost. To stwierdzenie jest może na wyrost, ale faktem jest, że gdyby go nie było, podczas skręcania na asfalcie spowodowalibyśmy awarię napędu oraz dużo większe zużycie opon. Jak jest zbudowany mechanizm różnicowy i na czym polega jego działanie?

Mechanizm różnicowy jest stosowany między kołami napędzanymi (lub między osiami w napędach 4x4, jednak o nich dzisiaj nie będziemy mówić). Jeżeli w samochodzie posiadamy napęd 2x4, jedna z osi toczy się swobodnie nie przenosząc momentu obrotowego na jezdnię. Każde z kół tej osi może poruszać się inną prędkością. A dzieje się tak właśnie podczas jazdy na zakręcie. Koło zewnętrzne ma do pokonania dłuższą drogę niż koło od wewnętrznej strony. W związku z tym koło zewnętrzne musi obracać się szybciej, niż wewnętrzne. Jeżeli oś napędzana nie posiadałaby mechanizmu różnicowego jedno z kół podczas jazdy na zakręcie musiałoby ślizgać się po podłożu, aby utrzymać taką samą prędkość, jak koło po zewnętrznej stronie łuku. Taka sytuacja jest możliwa w terenie z nawierzchnią o niskiej przyczepności. Jednak jest to prawie niemożliwe na suchym asfalcie.

Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?

Z czego składa się mechanizm różnicowy?

Mechanizm różnicowy (pospolicie nazywany dyferencjałem) w klasycznej budowie jest zespołem stożkowych kół zębatych zamkniętych w wirującej obudowie. Pozwala na przeniesienie momentu obrotowego z wału napędowego, aż do kół samochodu. Wirująca obudowa jest zespolona z kołem talerzowym. W pierwszym etapie tzw. wałek atakujący przekazuje moment obrotowy poprzez przekładnię stożkową hipoidalną właśnie na koło talerzowe. W takiej przekładni oś koła jest ustawiona prostopadle do osi wałka, a uzębienie koła jest umieszczone z boku. W przypadku przedniego napędu koło talerzowe będzie kołem z zębnikiem o zębach prostych lub skośnych umieszczonych na zewnętrznym obwodzie (osie wałka i koła są ustawione równolegle względem siebie). Taka konstrukcja jest bardziej zwarta i kompaktowa.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Koło talerzowe jest zespolone (np. za pomocą śrub) z obudową mechanizmu różnicowego. Obudowy tej nie możemy mylić z obudową mostu, która jest osłoną całego mechanizmu wraz z kołem talerzowym. W przypadku samochodów z napędem przednim obudowa całego zespołu jest zintegrowana z obudową skrzyni biegów i sprzęgła. Natomiast, jak wspomnieliśmy wcześniej, obudowa dyferencjału obraca się wokół własnej osi wraz z kołem talerzowym. Wewnątrz obudowy zamontowany jest krzyżak, na którym z kolei osadzone są koła zębate (satelity). Satelity współpracują z kołami koronowymi, które osadzone są na półosiach napędowych. Satelity krążąc wraz z obudową w kierunku jazdy, powodują obrót kół koronowych, a co za tym idzie, napędzanie kół samochodu. Jeżeli koła samochodu kręcą się z różną prędkością, satelity nie tylko krążą wokół osi krzyżaka, ale dodatkowo wykonują ruch także obracając się na ramionach krzyżaka.

Zobacz też: Czy warto kupić droższe świece irydowe?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mosiej

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »