| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

Z instrukcji samochodów już blisko 10 lat temu zniknęły zapisy dotyczące docierania nowego silnika. Teoretycznie można zatem od pierwszego przekręcenia kluczyka wykorzystywać pełną jego moc i zakres obrotów. Docieranie – choć jest przeżytkiem – ma jednak nadal swoje uzasadnienie.

Nowoczesne jednostki napędowe nie wymagają procesu docierania, nie tyle dlatego, że są innej konstrukcji niż te sprzed 15 lat, ale dlatego, że są one fabrycznie dotarte już na linii produkcyjnej w fabryce. Każdy silnik jest odpalany i wstępnie hamowany głównie ze względu na normy czystości spalin. Jeśli dodamy do tego lepsze oleje i powszechnie stosowane automatyczne systemy kasowania luzów zaworowych, docieranie samego silnika faktycznie przestaje mieć głębszy sens.

Dla kierowców to dobra wiadomość, ale jest i druga strona medalu...

Pierwsze kilka tysięcy km dla samochodu jest niezwykle ważne. Wszystkie elementy układają się do siebie i od tego jak będziemy eksploatować auto w tym czasie, będzie zależało właściwie całe jego późniejsze życie.

Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?

Zatem pamiętajmy, że choć współczesnemu nowemu silnikowi wysokie obroty nie szkodzą, to skrzynia biegów, sprzęgło, czy układ chłodzenia, są jeszcze „świeże” i wypada na nie uważać. Podobnie z czujnikami, sondami i elektroniką, która może się „układać” nawet przez kilka tygodni podczas jazdy w różnych warunkach.

Jak najlepiej zachowywać się podczas pierwszych kilometrów w nowym aucie? Przez pierwsze 1000 kilometrów nie należy wykorzystywać możliwości auta w ponad 70 procentach jego możliwości. Kolejne 2 tysiące to jazda na najwyżej 80 procent, a następnie stopniowo zwiększamy obciążenia.

Docieranie i wymiana oleju już po 3,5 do 5 tysięcy kilometrów nie jest koniecznością, a jedynie wskazówką, która może przyczynić się by jednostka silnikowa, ale też skrzynia biegów i przeniesienie napędu przetrwały jak najdłużej.

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Czy warto? Koszt wymiany oleju z robocizną nie powinien przekroczyć 300 PLN, a zyskujemy pewność, że z naszym autem wszystko jest w porządku i kolejne 30 tysięcy kilometrów najprawdopodobniej nie będziemy patrzeć na mechanika. Konkretny wybór robic czy nie to jednak kwestia czysto indywidualna. Obowiązku nie ma.

Pamiętajmy, że brak obowiązku docierania nie dotyczy topowych usportowionych modeli większości marek. BMW w autach firmowanych logo „M”, czy Porsche w serii RS zalecają specjalne obchodzenie się z autem nawet przez pierwsze 10 tysięcy kilometrów!

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Szkoła Jazdy Subaru

Kursy z doskonalenia techniki jazdy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »