| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Współczynnik Cx - czym jest i co określa?

Współczynnik Cx - czym jest i co określa?

Badania nad współczynnikiem Cx są jednymi z najbardziej rozwiniętych w branży motoryzacyjnej. Producenci wprowadzają coraz wymyślniejsze rozwiązania, aby zmniejszyć opory powietrza.

Każdy z nas słyszał kiedyś o współczynniku oporu powietrza, który został oznaczony symbolem Cx. Na co jednak ma on wpływ i jakie znaczenie ma przy eksploatacji samochodu? Współczynnik ten ma przede wszystkim wpływ na siłę jaką potrzebuje samochód do pokonania oporu powietrza. Im większa jest ta siła tym większy jest współczynnik Cx. W trakcie eksploatacji samochodu ma on jeszcze wpływ na szumy, które są generowane w trakcie jazdy, jak również na stabilność prowadzenia.

Zobacz też: Jakie są rodzaje nadwozi samochodowych? Jak je poznać?

Im mniejszy współczynnik ma dany samochód, tym łatwiej pokonuje opór powietrza i tym ciszej jest w środku w trakcie jazdy. Wraz z rozwojem techniki producenci samochodów coraz więcej uwagi przykładali do współczynnika Cx, a dzisiaj nie ma samochodu, który opuściłby fabrykę, bez uprzednich badań w tunelu aerodynamicznym. Często nawet poszczególne elementy są badane pod kątem oporu powietrza, jak np. lusterka, kołpaki, zderzak, dokładki czy płyta podłogowa. Można zauważyć, że wraz z biegiem czasu samochody stawały się coraz bardziej opływowe, a podwozie zaczęto przykrywać różnego rodzaju płytami w celu zmniejszenia oporu powietrza i zawirowań. Aktywny wpływ na współczynnik Cx, może mieć jazda z otwartymi oknami, która powoduje wzrost współczynnika o 5%. Podobnie dzieje się w trakcie z otwartym szyberdachem. Największym wrogiem współczynnika Cx jest bagażnik dachowy, który potrafi wystrzelić ten współczynnik, aż o 40% w górę, co oczywiście przekłada się na spalanie.

Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?

Przykładowo przy prędkości 80 km/h wystarczy 1,6 KM do pokonania oporu jakie stawia powietrze, jednak już przy 120 km/h potrzeba aż 22 KM, do pokonania oporu. Wniosek jaki z tego możemy wyciągnąć, to że wraz ze wzrostem prędkości, w sposób wykładniczy wzrasta opór powietrza. Mimo coraz lepszych kształtów samochodów i mniejszego współczynnika Cx, nie zmniejsza się opór powietrza jaki muszą pokonać dzisiejsze samochody. Dzieje się tak, ponieważ praktycznie z każdym nowym modelem samochody stają się szersze i wyższe, co zwiększa powierzchnię, którą musi pokonać powietrze aby opłynąć samochód, co nawet przy bardzo dobrym współczynniku jak np. 0,26, stanowi duży opór. Z tego też powodu bardzo dobrymi samochodami jeżeli chodzi o aerodynamikę, są samochody z lat 90, które pod względem opływu powietrza zostały dobrze dopracowane, a przy tym nie są bardzo duże.

Zobacz też: Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?

Jako przykład może posłużyć Opel Calibra, którego współczynnik wynosił 0,26 i Nissan 350Z, który legitymuje się współczynnikiem rzędu 0,30.  Aby realnie określić siłę oporu, jaki będzie stawiał samochód, należy współczynnik Cx przemnożyć przez powierzchnię czołową pojazdu i wtedy zauważymy, że podanie samej wartości Cx nie świadczy o tym, czy samochód będzie dobrze sobie radził z dużymi prędkościami, czy też nie. Tutaj można odnieść się do motocykli, których współczynnik Cx wcale nie jest mały, a często sporo większy niż dzisiejszych samochodów, jednak powierzchnia czołowa jaką posiadają motocykle jest wielokrotnie mniejsza niż w samochodzie, w związku z czym „pokonywanie” powietrza nie stanowi większego problemu.  

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Salomon Finance

doradztwo kredytowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »