| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Jak nie należy przeciwdziałać korozji?

Jak nie należy przeciwdziałać korozji?

Większość poradników dla kierowców zawiera rady, jak przeciwdziałać korozji elementów nadwozia samochodów. Prawie żaden nie informuje, jakie działania antykorozyjne są dla samochodu szkodliwe.

Zabiegi mające na celu ochronę antykorozyjną sprowadzają się głownie do pokrywania elementów metalowych trwałymi warstwami ochronnymi, galwanicznymi i lakierniczymi, oraz mniej trwałymi – smarami i olejami antykorozyjnymi.

Wykonywanie zabiegów antykorozyjnych musi być zawsze poprzedzone usunięciem ognisk korozji, aż do czystego metalu. W przypadku farb antykorozyjnych, które można nakładać na zardzewiałe powierzchnie, należy oczyścić je z rdzy płatkowej, czyli takiej, która jest słabo związana z podłożem. Mówią o tym instrukcje stosowania takich farb i lakierów.

Pewne właściwości antykorozyjne mają smary przeciwtarciowe. Tracą one je w trakcie eksploatacji w wyniku podwyższania się ich kwasowości i z czasem stają się przyczyną korozji, zamiast chronić przed nią. Jeżeli mają spełniać swoją rolę, trzeba je zmieniać dość często, np. usuwając stary smar z piór resorów i innych elementów, zastępując go warstwą świeżego przynajmniej raz na pół roku. Smary o podwyższonej kwasowości mają tendencję do rozpuszczania innych powłok antykorozyjnych, np. zabezpieczających elementy zawieszenia, takie jak wahacze. Trzeba je więc usuwać dość często, a spowodowane przez nie szkody naprawiać zaraz po ich zauważeniu.

Zobacz także: Jak usunąć trudne zabrudzenia i naklejki z nadwozia?

Nie wolno stosować do zabezpieczania antykorozyjnego ani oleju silnikowego i przekładniowego, ani - tym bardziej - oleju napędowego. Substancje te są bardzo szybko wypłukiwane przez wodę. Na dodatek olej napędowy ma właściwości penetracyjne, co powoduje że wnika on we wszystkie możliwe szczeliny, nawet te mikroskopijne i wypiera z nich inne środki antykorozyjne. Potem sam zostaje wypłukany przez wodę i powstaje ognisko korozji.

Powstające ogniska korozji maję tendencję do bardzo szybkiego powiększania się. Często jest to zjawisko lawinowe. Dlatego ślady korozji, gdziekolwiek by one nie były, powinny zostać usunięte, a miejsce ich wystąpienia powinno być jak najszybciej zabezpieczone nową warstwą substancji antykorozyjnej.

Zobacz także: Pęknięty zderzak. Jak go naprawić?

Najbardziej niebezpieczne są ogniska korozji, występujące w miejscach całkowicie niewidocznych, np. wewnątrz silnika czy skrzyni biegów w wyniku długich przerw w eksploatacji pojazdu lub zaniedbań ze strony użytkownika, polegających na zbyt późnej wymianie oleju, dopuszczeniu do pracy z olejem, zmieszanym z płynem z chłodnicy jako efekt uszkodzenia uszczelek lub pęknięcia korpusu (bloku) silnika itp.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kurczab-Ligienza

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »