| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Ile samochodów z LPG jeździ po Polskich drogach?

Ile samochodów z LPG jeździ po Polskich drogach?

Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Są jednak producenci, którzy oferują fabrycznie nowe auta z instalacjami gazowymi, dzięki czemu popularność aut z LPG wciąż rośnie. W naszym kraju jest bardzo dużo aut zasilanych gazem płynnym i wyprzedza nas pod tym względem jedynie Turcja, gdzie litr benzyny kosztuje średnio 8,5 zł. Zapraszamy co zapoznania się z raportem "Samochody z instalacjami LPG w Polsce" przygotowanym przez serwis otoMoto.pl

Komu najbardziej opłaca się jazda na gazie?

Instalacje gazowe najczęściej wybierają ci kierowcy, którzy intensywnie korzystają z samochodu. Dodatkowym czynnikiem decydującym o opłacalności ich montażu jest wielkość zużycia paliwa. Im jest ono wyższe, tym bardziej opłaca się zainwestować w zasilanie alternatywne. Występuje tutaj prosta zależność: samochody o większej pojemności skokowej silnika spalają więcej benzyny, co za tym idzie bardziej opłacalna jest inwestycja w instalację gazową. Doskonale widać to w poniższej tabeli.  

Pojemność skokowa (dm3)

Udział samochodów z instalacjami LPG we wszystkich ogłoszeniach sprzedaży osobowych samochodów benzynowych

do 1.3

12%

1.3 – 1.7

17%

1.7 – 2.0

25%

2.0 – 2.5

27%

powyżej 2,5

23%

- W autach o mniejszych pojemnościach instalacje gazowe amortyzują się znacznie dłużej. Po pierwsze zużywają mniej paliwa, po drugie samochody tego typu mają statystycznie niższe przebiegi roczne niż pojazdy klas wyższych. Dlatego tylko w co ósmym małym samochodzie wystawianym na sprzedaż w naszym serwisie można znaleźć instalację gazową, natomiast wśród samochodów o pojemności od 1,7 do 2,0 dm3 już w co czwartym – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity

Gazowe muzeum

Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Jednocześnie przybywa nowoczesnych konstrukcji silnikowych, których modyfikacja do zasilania gazem jest nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Jednak do tej pory niewiele raportów dokładnie opisywało to, jak zmienia się odsetek pojazdów z instalacją gazową wraz z określonym rocznikiem samochodu. Tylko 5% trzyletnich pojazdów benzynowych ogłaszanych w serwisie otoMoto.pl ma instalację LPG, natomiast wśród dwudziestoletnich aut – aż 40%.   

Rocznik

Procent samochodów benzynowych w poszczególnych rocznikach z instalacjami LPG

1987

40%

1988

42%

1989

45%

1990

40%

1991

39%

1992

40%

1993

37%

1994

33%

1995

29%

1996

27%

1997

25%

1998

21%

1999

18%

2000

16%

2001

15%

2002

14%

2003

12%

2004

12%

2005

10%

2006

8%

2007

7%

2008

7%

2009

5%

2010

2%

2011

1,3%

2012

0,8%

Gaz nadal opłacalny

Wyższa cena gazu nie oznacza, że paliwo to zniknie z Polski. Nawet jeśli przekroczy ona poziom 3 zł za litr, może to co najwyżej zniechęcić niektórych kierowców do inwestycji w instalację gazową. Dla osób pokonujących duże przebiegi roczne, zwłaszcza nieco większymi samochodami benzynowymi, gaz pozostanie ciekawą alternatywą. Jednocześnie po polskich drogach porusza się setki tysięcy samochodów zasilanych LPG. To ogromny rynek, który przetrwa podwyżkę cen propan-butanu rzędu kilkudziesięciu groszy na litrze – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

DORADCA-UE.pl

portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »